18. oktober er pappa sin dag

Pappa på tur.
Pappa på tur.

Det finnes noen menn som setter spor etter seg. Som sprer varme til dem som ikke kjenner så mye av det til daglig. Menn som er både far og sønn og bror og onkel og, etterhvert, bestefar. Menn som fikser alt det praktiske, eller som har en kompis som ordner opp i det, samme hva. Det finnes menn som har fiskeutstyr, dress, drill og evnen til å lage verdens beste kjøttkaker. Menn som sjarmerer gamle tanter på fest like elegant som de fyrer et bål langt oppi fjellet. Menn som har hender sterke nok til å skifte dekk på en bil helt alene, og som like naturlig tar forsiktig og varsomt et nyfødt barn i sin favn. Det finnes menn som klarer å både være tilstede for sine egne barn, og å være farsfigur for dem som ikke har noen sånn i livet sitt. Det finnes menn som gir døtrene sine selvtillit på en måte som gjør at de ikke godtar hvasomhelst fra hvemsomhelst når de vokser opp. Det finnes menn som lærer døtrene sine at de kan bli akkurat hva de vil i hele verden – og som lar dem vite at de er elsket, uansett hva de velger. Som lærer dem å ikke gi seg, selv om ting noen ganger tar tid.

I dag fyller en sånn mann år.  Han heter pappa. Han er den fineste i hele verden. Wherever, whatever, whenever. Pappa er mannen.

2 thoughts on “18. oktober er pappa sin dag

  1. Vel. Jeg lenge angret at jeg aldri fikk en datter.
    Jeg ville absolutt vært glad å ha under taket mitt en liten dame som ville sett på meg med så mye ømhet som deg.

    Samtidig, det å lese hvordan du beskriver din far får meg bare til å lure på om det ikke hadde vært en for stor utfordring å være far til en jente for én som meg, som er langt fra å eie alle din fars kvaliteter… 🙂
    Så er det kanskje bedre sånn.

    Heldige deg ! Og gratulerer med dagen til ham !

Legg igjen en kommentar

