Spiselige julegaver

Jeg har med årene blitt svært glad i å gi bort spiselige gaver til jul. Ikke til alle. Ikke til gutter på 5-6-7 som ønsker seg lego og penger, eller til jenter på 13 som ønsker seg gavekort på H&M. Men til voksne folk som ‘har alt’ og som selv kjøper seg det de trenger, er det perfekt å gi spiselige gaver. Og til venner og venninner som har sin særegne smak i forhold til interiør og ‘ting’ forøvrig, og som det kan være skummelt å finne noe til; spiselige gaver er genialt. Det er personlig (jeg har laget det, akkurat til deg), det er lettvint (tre appelsiner og et halvannen time på kjøkkenet gir 3-4 glass jeg kan gi bort) og det er enkelt også for mottaker. Spiselige gaver blir ikke en gjenstand man må ha fremme eller finne plass til i et skap eller oppbevare i all evighet. Det er noe du får, nyter så lenge det varer og deretter er ferdig med.

Et knippe resultater fra kjøkkeneskapadene.
Et knippe resultater fra kjøkkeneskapadene.

Det blir ofte mye mat i jula, mye mat og mye snop. Derfor fant jeg på et tidspunkt ut at spiselige gaver i form av drops, karameller og andre godsaker kanskje ikke var det lureste. Det drukner fort i mengden, rett og slett. Heldigvis har fineste Gunda/AltGodt gitt ut ei bok om safting og sylting året rundt. (Den er utsolgt hos bokkilden.no, men finnes hos Tanum.) Tips fra bloggen hennes og oppskrifter fra boka har sørget for at det i kjøleskapet mitt befinner seg et tyvetalls glass som skal få nye hjem den neste måneden. Det går mest i marmelader og chutney, men både blogg og bok gir enda mye mer å velge blant.  Anbefales på det aller, aller varmeste! Whiskyappelsinmarmelade, eplemarmelade med kanel, samt pærechutney har blitt «mine» favoritter denne sesongen. Førstnevnte har blitt en tradisjon, den siste er fersk på repertoaret mitt – og veldig, veldig god.

Gamle Mack-flasker som skal 'renoveres' og brukes til julegaver i 2014.
Gamle Mack-flasker som skal ‘renoveres’ og brukes til julegaver i 2014.

Jeg har også oppdaget noen gamle melkeflasker (?) fra Mack i boden min, jeg hadde glemt litt av at jeg hadde dem. Flaskene er utgamle og nydelige. Gummiringene som gjør dem tette når de lukkes, er morknet. Men når jeg får kjøpt nye gummi-ringer, kan de brukes. Disse flaskene skal gis bort som julegaver, inneholdende likør eller eddik med smak basert på selvplukkede ingredienser. Det er for sent å rekke det i år, men i 2014…

Jeg brukte nylig to kvelder til intens, men ikke-stressende, virksomhet på kjøkkenet. Med det fikk jeg laget rundt 20 glass med forskjellig innhold.  Det blir mange julegaver på kort tid, og prosessen er kjemisk fri for kjøpesenterhandlestress og annet unødig mas. Passer meg perfekt. Faktisk er jeg helt ferdig med årets julegaver – det eneste som gjenstår, er å avhende dem. Det er godt å være i rute, og å ha tid til øvrige forberedelser uten å måtte stresse.

Det er fortsatt en måned igjen – heldigvis!

2 thoughts on “Spiselige julegaver

Legg igjen en kommentar

