Flaska fra Mack

Flasker i helfigur
Flasker i helfigur

Disse flaskene er to av et sett jeg en gang overtopp på ‘privat loppis’ – noen jeg kjente inviterte venner og kjente til å hente seg det de måtte ha lyst på fra et dødsbo, før resten gikk til ordinært loppis og skraphaugen. Jeg valgte meg bl.a. et stålspann med lokk, og oppi sto det 5-6 flasker. Disse to var blant dem.

IMG_8164
Logo på forsida av flaska

Dessverre var det ved nærmere ettersyn bare to av flaskene som var fra Mack, og som har Mack-merket på korka. De andre flaskene er farget og har helhvite korker. Fasongen er lik, men ikke identisk, på de fargede flaskene. Det er åpenbart at logoen til Mack har forandret seg med tida.

Logo oppe på baksida

Hvis du drikker Mack fra boks i dag, vil du på åpningsmekanismen til boksen se at det er et innfelt bilde av en isbjørn der. I gamle dager, derimot, ser det ut til at det var et reinsdyr som var motivet på Mack-symbolet. Det var ikke så lett å få frem på bildet, men det er tydelig et reinsdyr som er preget inn på utsida av flaska, nærmest i relieff.

IMG_8163
Bokstaver nede på baksida

LMB? Jeg vet ikke hva det skulle stå for, men jeg tror det er de bokstavene man ser her. De befinner seg nederst på baksida av flaska.

Pakningen som satt på hver av korkene, er morknet og jeg har pillet det vekk. Etter tips fra bekjente vet jeg nå at tilsvarende korker er å få tak i hos et firma som selger utstyr til hjemmebrygging. Og pakning må jeg ha, for flaskene skal bli tette igjen. I stedet for å bruke disse flaskene som fiffige interiørdetaljer, har jeg nemlig tenkt å fylle dem med noe godt og gi dem bort i gave. Jeg rekker ikke å lage det jeg helst vil og få det ferdig til jul i år, for det skal helst stå litt lenger enn kalenderen gir rom for. Men neste jul skal disse to flaskene gis bort til noen jeg er glad i, og som vet å sette pris på kulinarisk egenproduksjon. (De øvrige flaskene blir høyst sannsynlig til julegaver i år, med innhold som trenger mindre modningstid.)

Legg igjen en kommentar

