Mens jeg venta på bussen

Ser ordinært ut. Var ikke det.
Mannen med buksa sto og sang da jeg tok bildet. Jeg turte ikke knipse hele ham.

For noen dager siden sto jeg i byen og venta på bussen en kveld, jeg skulle hjem og det var ganske sent. Det var bare en annen person som sto der, og han sto inni buss-skuret. Jeg hadde ikke stått lenge utenfor og sett på rutetabellene før han kom ut.

– Korsn buss skal du med? spurte han. Jeg svarte, og så var en liten samtale i gang. Det var åpenbart at han ikke var … helt 100%, på et vis. Han var ikke ufin på noe vis, og neppe ruset, men det var åpenbart at han var litt annerledes utrustet i hodet enn de fleste andre. Han fortalte også at han hadde solgt så og så mange Ekko (et magasin tilsvarende =Oslo, for eksempel).

Jeg var trøtt og ikke helt innstilt på samtale, men jeg svarte høflig tja og ha der det passet, og svarte på spørsmål når han kom med dem. Innimellom fikk han også fortalt at han skulle ha en praktisk rolle i forbindelse med at Händels Messias skal fremføres i Domkirka. Javel, så morsomt, sa jeg. Og han strålte, og fortalte hvor heldig han er som får være med på det. Det måtte jeg si meg enig i. Etterhvert gled samtalen over, han gikk inn i busskuret igjen – vinden var rå – og tente seg en røyk. Og så.

Så begynte han å synge. Det var ikke en stemme man finner på hvert hjørne, for å si det pent. En aldeles praktfull tenor fylte busskuret, fylte gata, fylte lufta sånn at selv folk på torget et kvartal lenger ned snudde hodene for å se hvor denne stemmen kom fra. Musikken han sang kom fra Messias, og han nøyde seg ikke akkurat med de enkle partiene. Tvert imot. Og stemmen holdt.

Bussen kom aldri; sjåføren hadde fått et illebefinnende og bussen kræsja inn i ei snøfonn. Jeg fikk skyss med en kollega. Jeg aner ikke hvor han ble av. Men stemninga han ga meg, og gleden over vakker musikk, sitter fortsatt i. Flere dager etterpå. Noen ganger byr adventstida på mer enn man kan forestille seg.

Legg igjen en kommentar

