Noe å glede seg til

Midt på natta er det uansett mørkt. Allerede i 15-tida ser det ut som dette.
Midt på natta, da bildet ble tatt, er det uansett mørkt. Men allerede i 15-tida ser det ut som dette. På overskya dager blir det aldri ordentlig dagslys, bare en slags skjømmingslys.

Nu har vi den hardaste ria
Vi slit med å karre oss frem

Sånn synger vi om dagen, i et av versene i Trygve Hoff sin nordnorske julesalme. Og det har vært mye sånn i høst, at mørket merkes ekstra godt og varer nesten evig. Jeg har alltid vært glad i mørketida, og jeg er det fortsatt. Men den har vært tyngre i år enn i fjor. Mangel på snø og særdeles ustabilt vær har gjort dagene, lyset og føret veldig uforutsigbare, og det kan fort bli frustrerende. Derfor er det godt å ha noe å se frem til. Ikke bare jula, men videre fremover.

I kveld har jeg for eksempel lagt vårprogrammet for hjelpekorpset, sammen med resten av ledergruppa. Jeg har lagt reiseplaner for året som kommer. Vandretur-planer har jeg også lagt. Jeg planlegger å søke meg ny jobb, og i øyeblikk av galskap vurderer jeg sogar å søke på noe som fremstår som Drømmejobben og et eventyr. Jeg har en liten bunke bøker som venter på å bli lest, og jula gir meg forhåpentligvis enda flere. Så det er mye å se frem til.

Desemberlys i Kvalvika. På en god dag.
Desemberlys i Kvalvika. På en god dag.

Og det er så viktig å ha det – noe å se frem til. I dårlige perioder er det målene fremover som gir retning og mening, i gode tider øker de gleden fordi de legger til en allerede velfylt kurv. Å glede seg til noe i fremtida er ikke ‘å ikke leve i nuet’, som noen en gang beskyldte meg for. Tvert imot, vil jeg hevde. Å glede seg til noe er å erkjenne nåtida, samtidig som man ikke lar seg overvelde av den. Å glede seg innebærer en forventning om noe godt, og en motivasjon til å ikke gi seg.

På denne tida av året er det ekstra viktig – for meg og mange av de rundt meg – å ha noe å se frem til. Enten det er juleferie, det at sola snur eller en sydentur i februar, for eksempel, så er forventningen viktig. Det å ha noe som gjør at dager med overskya vær, hålke og et dunkelt skjømmingslys midt på dagen ikke virker så overveldende grå, mørke og uendelig langvarige.

…så vi kjenne du aldri vil la oss førrkomme i armod og slit.

Legg igjen en kommentar

