Mørketida er ikke seg selv lik

Den mørkeste delen av mørketida i fjor, var nydelig. Det var klarværsdager og maks uttelling med det lille lyset som var, og dagene var uendelig vakre. Det føltes nødvendig å stå opp mens bekmørket rådet, siden man bare da kunne få med seg alle nyansene i fra det begynte å gry og frem til det føltes som dagslys, og tilbake. Dessuten hadde jeg en gjest, og vi streifa litt. Dermed var blikket mitt sørvendt ganske ofte, og på rett tidspunkt.

Landegode, knipsa fra stuevinduet den ene dagen med klar himmel...
Landegode, knipsa fra stuevinduet den ene dagen med klar himmel…

I år har det vært annerledes. Jeg bor på nordsida av byen, mot sør har jeg Rønvikfjellet som sperrer for utsikta. I tillegg har det vært overskyet de langt fleste dagene, til nød noen timer med klarvær før det igjen har skyet over. Mang en kveld har jeg speida etter nordlyset, bare for å oppdage glimt av grønt bak en sprekk i skylaget. Resten av det jeg vet er et fargesprakende eldorado på himmelvelvingen, har vært skjult. Snø, holke og barmark har kommet og gått i en evig runddans.

Byen sett fra Lagårdshøgda i Rønvika
Byen sett fra Lagårdshøgda i Rønvika

Så det har vært mørkt. Er man på jobb om dagen, er det mørkt både når man drar hjemmefra og når man kommer tilbake. Enkelte dager har ikke de automatiserte gatelyktene slått seg av, fordi det aldri har blitt lyst nok til å klare seg uten. Skogsturer med hunden skjer i lys av hodelykt, og elgen lar seg knapt affisere der han står i skogkanten når vi går forbi.

Men i dag snur det. 21. desember kl 17:11 snur sola, og dagene blir lysere. Vi har rett nok noen måneder med vinter og snø i vente, høyst sannsynlig. Men sola snur i dag, og om et par uker vil den igjen være synlig på fjellet og i byen min igjen. Jeg må innrømme at jeg gleder meg. Og synger gladelig med Trygve Hoff:

Velsigna du dag over fjordan,
velsigna du lys over land…

Legg igjen en kommentar

