Ho e tebake

Det merkes så godt at det nesten er latterlig. Med ett er det ikke lenger mørkt både når man drar på jobb og når man kommer hjem igjen. Så snart sola var tilbake, økte antall folk som er ute i marka – jeg vet, for jeg var der på de mørkeste dagene da nesten ingen andre var ute. Nå er de overalt. På veier og stier, på topper og utsiktpunkter – og på glattisen. Det er godt å se når folk trives ute!

Skøytetid på Nedre Vollvatn mens sola kryper frem.
Skøytetid på Nedre Vollvatn mens sola kryper frem.

Det forundrer meg ikke om det var noen julegaver som ble innviet da jeg knipsa bildet over. Noen av skøyteløperne bar dog preg av å ha vært på glattisen før, bokstavelig talt. Det var seks-sju minusgrader og bitende vind, slik at det effektivt var minus noenogtjue grader. Men både voksne og barn var godt kledd for forholdene og lot til å kose seg. Selv hadde jeg et par hunder i bånd, så skøytene får ligge til en annen dag.

IMG_8428
Tilfeldige vandrere ga meg et flott motiv!

Ramnfloget er ikke så høyt. Men det er bratt ned utenfor stupet der, og man har en fantastisk utsikt i alle retninger derfra. De to damene i bildet kom tilfeldig dit mens jeg sto og knytta fast hundene. Man takker jo ikke nei til motiver som byr seg, må vite. Dette er bare en snau kilometer hjemmefra; senere gikk turen videre til jeg hadde gått en hel mil. Overalt var det folk – voksne, barn, hunder, unge, gamle … bare sola stikker hodet frem, tyter de ut overalt. Det gleder meg.

Den hardeste tida er over, og vi går mot sommer og mot dager som aldri tar slutt. Jeg gleder meg til det også.

Legg igjen en kommentar

