Æ lengta ofte utover te Mjelle…

Man tenker på den som en sommersang, Terje Nilsen sin låt om Mjelle. Men sannheten er at Mjelle er et fantastisk sted året rundt, og en vinterkveld er intet unntak. Snø eller ikke snø. Så da jeg fikk tekstmelding med spørsmål om å bli med på Mjelletur tikka inn på telefonen, var jeg ikke sen om å svare «JA» med store bokstaver.

Ut på tur - med hodelykt langs nattmørk sti.
Ut på tur – med hodelykt langs nattmørk sti.

Kjør til veis ende og følg stien bortover. Det er ganske enkelt å komme seg dit. Vi gikk et godt stykke bortover mot Mjellestranda, men da issvullene ble store og mange, og vi ikke hadde brodder, valgte vi å finne et fint sted å slå oss ned på. Begge hundene var i bånd hele tida, men det var ikke noe problem. De hadde mer enn nok å snuse på og lytte til. Jeg tipper det var tilløp til lokalt dyreliv utenfor området som hodelykta dekket. En av dem fulgte mer med på omgivelsene enn den andre, som du ser.

IMG_8447
Turvante damer trenger ikke teskje. Man tager hva man haver…

Det tok meg under fem minutter å pakke sekken. Da hadde jeg med en termos med varmt vann, og kakaopulver (droppa kaffepulverglasset). En ekstra kopp fikk plass i sekken, det samme gjorde et sitteunderlag i tovet ull, og kameraveska. Hodelykta hadde jeg i lommen.

Vi gikk ikke langt, bare fem minutter fra bilen. Men der vi satt i lyngen på en liten knaus helt nede ved havet, var det som å være i en annen verden. Når hodelykta ble slått av, var det så stille, så stille. Vi hørte bølgene slå mot stranda. Vi hørte et og annet fugleskrik, og et par widerøemaskiner som kom fra den andre sida av Vestfjorden. Ellers var det stille; ikke en bil, ikke et menneske. Pizzapiroger og kakao gikk ned på høykant. Deretter var det bare å legge seg på rygg i lyngen og se opp på stjernehimmelen. Jeg så et stjerneskudd rett ved foten av Karlsvogna. Og i nord så vi at nordlyset lyste i grønt, hvitt og lilla. Det var bare litt for langt unna til å være klart og fotograferbart for oss. Denne gangen.

Jeg lever godt med at vi ikke har snø når kveldene kan være som dette.

Legg igjen en kommentar

