W. Somerset Maugham: Livets lenker

En gang fikk jeg plukke meg de bøkene jeg ville fra et dødsbo. Noe av det jeg fikk med meg hjem, var boken ‘Livets lenker’ (orig.: Of Human Bondage) av William Somerset Maugham, fordelt på to bind. I flere år har bøkene stått i hyllene mine og vært nedpakket i eskene mine. Nå har jeg omsider somlet meg til å lese dem. Det var en fest!

Ikke minst fordi mye var gjenkjennelig. Store deler av handlingen utspiller seg på steder jeg kjenner til dels svært godt til. Denne, for eksempel:

Ikke akkurat veldig godt maskert...
Ikke akkurat veldig godt maskert…

Dette handler om King’s School i Canterbury, byen jeg bodde og studerte i gjennom fire år. Skolen ligger nærmest vegg i vegg med Canterbury Cathedral, som er setet for erkebiskopen i Canterbury, overhodet i den anglikanske kirken. Jeg kjenner sogar en mann som jobber ved King’s School. I boka spiller også byen Blackstable en stor rolle – byen heter i virkeligheten Whitstable og ligger ikke langt fra Canterbury.

Og jammen er det ikke et lite norsk tilsnitt i boka, som opprinnelig kom ut i 1915:

"Et dukkehjem" kom ut på norsk i 1879.
«Et dukkehjem» kom ut på norsk i 1879.

Det var i det hele tatt mye som var fornøyelig i det jeg leste. Kanskje ikke så rart at jeg slukte boka fra perm til perm.

2 thoughts on “W. Somerset Maugham: Livets lenker

  1. Dette er en av yndlingsbøkene mine, for ikke å glemme yndlingsforfatter. Tror jeg har lest alt han har skrevet faktisk. Det er mange år siden jeg leste akkurat denne, men eter å ha lest bloggposten din, fikk jeg sannelig lyst til å lese den igjen – takk 😀

  2. Så morsomt! Jeg må innrømme at jeg kjenner navnet bedre enn verkene til akkurat denne forfatteren. Det har jeg planer om å bøte på. Skal sjekke bruktbokhandel over helga:)

Legg igjen en kommentar

