Regn, blæst, kulde, snø og storm. Frivillig.

Røde Kors-hytta i Tromsø ei vinterhelg i mars
Røde Kors-hytta i Tromsø ei vinterhelg i mars

19 kursdeltakere, seks-sju veiledere og nesten like mange i stab. Nærmere 30 personer altså, utendørs ei hel helg fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. I regn, kuling, haglstorm og solskinn. Over to fjell og med rundt 800 høydemeter stigning. Soving i telt, bruk av utedo og snølatriner, og masse graving og andre former for søk i skred. Frivillig.

Planlegging av skredsøk
Planlegging av skredsøk

Det er nesten ikke til å tro, men det er sant. Hvorfor man utsetter seg for noe sånt? Fordi man har et ønske om å hjelpe andre når uhellet er ute, og fordi man gjerne vil lede en gruppe av innsatsvillige folk når det kreves. Og fordi man liker vinter, friluftsliv og å være ute og teste seg under krevende forhold.

Teltet til scooterlaget snødde nesten helt ned på natta.
Teltet til scooterlaget snødde nesten helt ned på natta.

Noen. Ikke alle. Selv valgte jeg å hoppe av kurset underveis og si at nok er nok. Jeg var rett og slett ikke tøff nok under de forholdene som var, og jeg mistet både lysten og gleden og motivasjonen til å fortsette. Sannsynligvis har jeg for lite erfaring med lengre turer og utendørs (telt) overnatting vinterstid. Jeg hadde definitivt pakket klær for litt varmere og tørrere vær enn det viste seg å bli. Kanskje er jeg for lite flink til å presse meg selv når det mentalt butter imot.

Oppå der og et stykke innover var vi. Her er folk og dyr på vei ned fjellsida igjen.
Oppå der og et stykke innover var vi. Her er folk og dyr på vei ned fjellsida igjen.

I ettertid er jeg fortsatt av den oppfatning at beslutninga om å trekke seg var rett – selv om det ikke var morsomt at det skulle ‘ende’ slik. Og heldigvis – selv om jeg trakk meg, tilbrakte jeg resten av helga i staben, og deltok bl.a. under fire av fem skredøvelser. Så litt erfaring fikk jeg med meg, og noe lærte jeg underveis. Ikke minst fordi jeg hadde den opplevelsen jeg hadde.

Det er ikke lenge til jeg har muligheten til å få med meg det jeg _egentlig_ ville, et tilsvarende kurs bare under barmarksforhold. Det blir – for meg – noe helt annet. Noe jeg er forberedt på, klar for og har sterk motivasjon til.

Og når det er sagt og gjort, har jeg ikke slått meg til ro med tingenes tilstand. Tvert imot; nå har jeg både motivasjon og vilje til å skaffe meg mer av den erfaringen jeg mangler, sånn at jeg på et senere tidspunkt kan forsøke meg på nytt – og fullføre – dette vinterkurset. Kan de andre, så kan jeg. Jeg må bare ha rette grunnlaget på plass.

Legg igjen en kommentar

