Man tager hva man haver

Man tager hva man haver, heter det. Det er et prinsipp jeg ofte  følger i min matlaging. Her om dagen brukte jeg det også til å kurere rastløshet.

Jeg hadde vært mye ute hele dagen, både på fritida og i jobbsammenheng. Det var kveld, jeg burde legge meg, men jeg var rastløs. Tidligere på dagen hadde jeg kjøpt en boks jordbær, og vanen tro: Når halvparten av bæra var oppspist, var jeg lei. Hadde verken lyst på smoothie eller ‘rene’ bær. Jeg har det ofte sånn med jordbær, jeg blir fort lei av det. Men man kan jo ikke bare kaste dem heller?

Så jeg titta i fryseren. Der fant jeg til min overraskelse litt rabarbra som har vært frossen siden i fjor sommer. Jeg hadde glemt at den var der.

Passer best på nybakt brød!
Passer best på nybakt brød!

Alt gikk på slump. Rabarbra, jordbær, sukker, sitronsyre, syltepulver og litt vann. Under en time senere hadde jeg tre små glass med syltetøy stående klare til popping på benken. Et er overlevert hundepasseren, et skal snart overleveres bestisen min, som nettopp har hatt bursdag, og det siste skal mamma få. Hun bare vet det ikke enda.

I morges så jeg at løvetanna har begynt å springe ut nær bussholdeplassen min. Snart skal jeg plukke 200 av dem og lage noe spiselig av det også. Boka Sylting og safting rekker knapt å stå på hylla mellom hver gang den er i bruk og ligger på benken fremover. Åh. Jeg elsker denne tida.

Legg igjen en kommentar

