Sjutoppsturen 2014

Det virker på meg som om nærmest enhver by med respekt for seg selv har en sjutoppstur, eller noe som ligner. Bodø er intet unntak. I år var det 10-årsjubileum for sjutoppsturen, som arrangeres av Bodø og Omegn Turistforening hvert år. Selv tilbrakte jeg hele dagen på toppen av Keiservarden, som er den høyest beliggende toppen på turen.

Morgenfugler på vei opp til Keiservarden
Morgenfugler på vei opp til Keiservarden

I Bodø har man to startsteder for sjutoppsturen; Bodin VGS og Rønvik Skole. Keiservarden er nærmest sistnevnte, og de første som kommer dit er alltid de som har startet i Rønvika. Derfra går eller løper (!) de via Linken til Keiservarden. Sånn ser det ut når de kommer tuslende oppover. Bak til venstre ser man Bodø by, til høyre er bydelen jeg bor i. Det ville tatt i underkant av en time å gå fra meg opp hit, men denne gangen kom jeg faktisk i bil.

IMG_9254
Utsikta mot sør bød på regnvær, opphold og klarvær. Samtidig.

Det var veldig mye vær på starten av dagen. Solskinn, regnbyger, duskregn og oppholdsvær. Blant annet. Vi manglet snø, heldigvis, men det var verken varmt eller trivelig de første timene. Jeg hutra der jeg sto, men turgåerne som kom forbi var naturlig nok mer lettkledde, etter å ha til dels svetta seg opp de 111 høydemeterne fra Linken. De som går sjutoppsturen har tilsammen en stigning på 1.270 meter, og Keiservarden med sine 366 m.o.h. er turens høyeste punkt.

IMG_9257
Klippestasjonen på Keiservarden

Det sure været på starten av dagen hindret nok endel i å delta spontant på turen. Likevel var det godt over 3.000 mennesker som deltok på årets tur. Man kan gå sjutoppstur eller tretoppstur, og det finnes også sju- og trepost-turer for rullestolbrukere eller andre funksjonshemmede. Selv har jeg aldri vært deltaker på noen av turene, jeg har alltid jobbet på et eller annet vis den dagen. Til gjengjeld har jeg gått hele løypa, om enn ikke i ett strekk og på akkurat det tidspunktet ‘alle andre’ trasker der.

IMG_9275
Et sterkt forsinka helikopter kommer inn mot fjellet og byen.

Det går visst en TV-serie om dagen der en som heter Arne flyr helikopter land og strand rundt. Søndag skulle de komme til Keiservarden og Bodø mens sjutoppsturen pågikk, og arrangøren hadde ønsket seg masse folk og oppstyr på fjellet da. Det var endel, men da det viste seg at helikopteret etterhvert var minst halvannen (om ikke to) timer forsinka, var det mange som dro ned eller videre før helikopteret til slutt ankom. Jeg har ikke sett det ferdige resultatet, men jeg håper det ble bra – med kvinnelig trommekorps, cheerleadere, forsvaret, folkedanslag og andre aktører.

IMG_9279
Kveldshimmelen lover godt

Etterhvert som det skred utover ettermiddagen, ble turdeltakerne på toppen stadig færre. Oppgavene våre ble også færre, etter at det var litt hektisk en periode. Da fikk jeg til sist tid til å gå litt rundt med kameraet. Himmelen hadde forandret seg kraftig, og de mellomlave skyene løste seg opp samtidig som de trakk ut mot vest. Det ble varmere, lysere, bedre å være ute. Og fint å komme hjem til. Så langt virker det som om sommeren er godt i gjenge. Det gjør meg overhodet ikke noe.

Legg igjen en kommentar

