Min sommerlitteratur

«Kva las du no?» heter en serie innlegg som bloggeren Glamourbibliotekaren har gående med jevne mellomrom. Noen ganger svarer jeg, andre ganger ikke. Her om dagen satte jeg meg ned helt for min egen del og tenkte: Hva leser jeg egentlig nå? Svaret er at jeg leser opptil flere bøker på en gang.

Spesielt nå på sommeren er det ofte godt å varierer lektyre med situasjonen – noen ganger passer det med noe lett og nærmest tanketomt, andre ganger vil jeg underholdes, atter andre ganger kan man unne seg å gå litt mer i dybden. Jeg har ni bøker som ligger i ‘leses nå’-hylla mi, men de fire jeg i realiteten leser, er disse:

 

Årets sommerlektyre! En del av den, i alle fall.
Årets sommerlektyre! En del av den, i alle fall.

Dag Hammarskjöld var generalsekretær i FN og drev med storpolitikk. Men han var også et tenkende menneske som skrev både poesi, observasjoner fra sitt miljø og korte sakprosa-aktige tekster. Denne boka («Vägmärken», øverst) er noe helt for seg selv og krever at man bruker tid til ettertanke før man leser videre. Det er ikke ei bok man sluker, det er ei bok man nyter. Innkjøpt på Gotland i fjor sommer.

Neil Strauss er en verdensberømt musikkjournalist som med denne boka gir leseren både intervjuene han har gjort OG alt det som ble utelatt, inkludert observasjoner, utsagn og … mye rart. God underholdning, og lett å lese. Ikke minst fordi den med sine ca 700 sider knapt har èn historie som går over mer enn tre sider. Mye kort og lettvint lesing her, uten at man mister tråden. Kjøpt på Arlanda i fjor sommer.

Boka til Jacobus De Voragine er en samling fortellinger om kjente helgener – både Jesu disipler og andre helgener. Den bygger på både Bibelen og andre kilder, flest av de siste, og forteller hva som er ‘historien’ til hver enkelt helgen og dermed hvorfor de har blitt helgenkåret. Veldig interessant å lese, og opplysende hvis man har litt interesse for ikoner. Kjøpt på bokhandelen til National Gallery i London for et par år siden.

Ulf Lundells bok er i stor grad selvbiografisk og er en oppvekstroman fra Stockholm. I Sverige har den visstnok en posisjon lik det ‘Beatles’ av Lars Saabye Christensen har i Norge. Jeg leste ca halve i fjor sommer, før jeg gikk lei av dophistorier som gikk over i hverandre. Boka ble kjøpt på Gotland i fjor sommer. Denne sommeren skal jeg forsøke å lese den ferdig – og jeg vet den inneholder mer enn bare dophistorier. Heldigvis.

I tillegg har jeg lest ut ei bok av Remarque (Skygger i paradis), en chicklit-bok av Marian Keyes og ei turbok fra Larsforlaget (Monsen/Strømdahl si bok om Femundsmarka). Målet er å lese ut minst ei bok i uka i snitt fra mai ut august. Utfordringa er å lese bok når det er fint vær – da vil jeg heller være ute og gå i marka og fjellet. (For ikke å snakke om fotballkveldene så lenge VM foregår…)

Du skal ikke se bort fra at oppdatering følger. Etterhvert.

Legg igjen en kommentar

