Har du møtt Gunnar?

Jeg tror ikke at jeg noen gang i fjor introduserte deg for Georg, min sommer-nesten-samboer. Så la meg i år introdusere deg for Gunnar – Georgs overvinner og etterfølger. Gunnar bor utenfor den øverste ruta til høyre i det midterste stuevinduet mitt.

Møt Gunnar, en opptatt fyr.
Møt Gunnar, en opptatt fyr.

Dit kom han som liten og spinkel skapning en gang i slutten av april – det var såvidt jeg så han de første dagene. Men han jobbet jevnt og trutt og til sist hadde han funnet seg så mye næring at han vokste nærmest fra dag til dag. I vinduet under ham var Georg vendt tilbake, han fra i fjor, men etter noen dagers kamp side ved side, var det klart at Gunnar vant. Georg forsvant.

Gunnar spiser gjerne fluer og andre insekter som setter seg fast i nettet hans. På dagtid ligger han skjult i et hjørne, som om han var en oppsamlet støvflekk jeg ikke hadde tørka vekk. På kvelden kommer han frem. Tidvis fråtser han i næring, fluer av ulikt slag, mygg og andre flyvende skapninger, andre ganger virker det å være meget knagert.

Jeg er spent på hvor lenge han holder ut.

Legg igjen en kommentar

