Løvetannsirup

Jeg har tidligere lovprist boka Sylting og safting hele året av Gunda Djupvik, dama bak bloggen Alt Godt. Det er også den som skal ha skylda for dette innlegget – jeg har nemlig laget løvetannsirup for første gang. Det var forbausende enkelt.

Løvetann i massevis
Løvetann i massevis

Oppskrifta i boka er lett å forstå, og jeg skal ikke gjengi hele i detalj her. Sammen med hunden min gikk jeg ut etter jobb og plukket nøyaktig 200 løvetannblomster, og det med hansker på hendene. I ettertid var jeg glad for hanskene. Vel hjemme ble blomstene kontrollert slik at det ikke var stilk på noen av dem, før de havnet i en kasserolle sammen med vann, sukker, sitron og såntnoe. Der skulle det koke sammen ei stund, for så å stå kaldt til neste dag.

Hviletid for løvetanna.
Hviletid for løvetanna

Gugga så ikke så veldig appetittlig ut. Men den lukta faktisk ikke så verst når jeg sniffa litt under grytelokket. Det hele fikk stå kaldt over natta og til et godt stykke utpå neste dag, i tråd med oppskrifta. Innholdet skulle siles over i steriliserte glass. I stedet for å risikere å måtte pille kronblader og klissete saker av en sil, valgte jeg å legge et kjøkkenhåndkle i en stor bolle, for så å helle kasserollens innhold i bollen. Deretter var det bare å løfte håndkleet opp (med blomsterrestene inni) og klemme ut alt jeg klarte av væske.

Løvetannsirup - forlokkende og gylden...
Løvetannsirup – forlokkende og gylden…

Det ble seks glass med løvetannsirup før jeg var ferdig. Minst ett skal jeg beholde selv, et skal til mamma (som takk for å ha samlet glass til meg!) og et par blir lett til gaver. Nå er løvetanna avblomstra overalt, så jeg får ikke laget mer før neste år. Det er litt trist og sørgelig.

På den annen side: Boka har mange andre fristende oppskrifter, og sommeren har såvidt startet. Neste skritt? Rabarbra, tror jeg. Det er sjelden jeg bruker bøker så mye som jeg har gjort og gjør med safte-sylte-boka. Anbefales på det varmeste! Nå er den tilogmed på nesten halv pris. Just sayin’ …

Legg igjen en kommentar

