Vi skal ikkje sova bort sumarnatta…

…ho er for ljos til det
Då skal vi vandre isaman ute
under dei lauvtunge tre.

Sånn lyder sangen, og jeg tok den på alvor. Det var sankthansnatt og jeg hadde kommet sent hjem, men det var alt for lyst og vakkert til å legge seg og sove bort natta. Faktisk ville jeg helst ikke være inne engang. Jeg ville ut blant dei lauvtunge tre.

Drømmestedet
Drømmestedet

Som tenkt, så gjort. Jeg tok med meg hunden, jervenduken og et par ting til da jeg gikk ut. Turen gikk ikke langt; bare ti minutter hjemmefra finnes et nydelig sted hvor man midt blant dei lauvtunge tre befinner seg på en åpen flekk med god utsikt mot både nord og vest. Der slo jeg meg ned, og den firbeinte lot til å trives, han også.

Jervenduken Fjell Extreme. Min nye favoritt.
Jervenduken Fjell Extreme. Min nye favoritt.

Vi tilbrakte natta der, jeg og han. Jeg fikk nettopp en jervenduk i bursdagsgave fra et gjeng venner. Tilfeldighetene har villet det slik at den ikke har blitt testet før, men denne sankthansnatta ble den tatt i bruk for første gang. Ved beina mine fant hunden seg et hjørne å ligge på. Han klaget ikke, han heller. Sankthansnatta var ei jeg vil huske lenge.

Og kjenna at vi er i slekt med jorda,
med vinden og kvite sky,
og vita at vi skal vera isaman
like til morgongry.

Legg igjen en kommentar

