Rabarbarebra, takk!

Lykken er en kollega med mer rabarbra enn han og hans familie klarer å bruke selv. For da kan man gjøre en avtale som innebærer at man henter det man lyster i kollegaens hage, mot at han får et glass av produksjonen i ettertid…

Rabarbra. Kilovis med rabarbra.
Rabarbra. Kilovis med rabarbra.

For ikke lenge siden var jeg i hagen til en kollega og hentet meg flere kilo rabarbra. Deretter fulgte et par intense døgn hvor kjeler og syltetøyglass var i nærmest konstant bruk. Først laget jeg ‘vanlig’ rabarbrasyltetøy uten noen fiksfakserier. Deretter ble det noen glass med rabarbra-og-løvetann-syltetøy (basert på rabarbra og løvetannsirupen fra tidligere i sommer), fulgt av en stor dose rabarbra-og-jordbærsyltetøy. I skrivende stund står rabarbra og putrer på ovnen sammen med kvann og ingefær. Det blir den fjerde sorten.

Det meste er laget ut fra oppskrifter i boka Sylting og safting hele året av Gunda Djupvik, eller oppskrifter fra bloggen hennes (Alt Godt). De er lettfattelige og lette å følge, og når man føler seg trygg nok: et godt utgangspunkt for å improvisere litt selv.

Ei av oppskriftene jeg ikke har prøvd enda, er den som handler om å lage rabarbrasaft. Man kan lage det uten saftkoker, og oppskrifta får det til å virke veldig enkelt. Jeg har rett nok brukt opp all rabarbraen jeg var og henta hos kollegaen min, men på jobb i dag var det en annen kollega som lurte på om jeg hadde lyst på enda mer rabarbra. Hun har nemlig en hel del i hagen som ikke blir brukt… Jeg sa ja før det hadde gått et sekund.

Så her sover vi ikke bort sumarnatta. Vi safter og sylter henne opp istedet. Sove kan man gjøre når det er vinter.

Legg igjen en kommentar

