Date med Alice

Allerede etter min første date med Alice var jeg hekta. Det er mange år siden, tror hun var en av flere jeg feide gjennom da jeg gikk siste året på videregående og hadde engelsk fordypning med fem timer i uka. Det var noe med stilen, noe med innsikten, noe med fortellerevnen som bare fenga meg langt ut over det jeg hadde forventa meg. I en alder av 20 var jeg hekta på ei dame.

Senere har det blitt lange pauser fra henne. Ikke fordi hun var krevende eller vanskelig, det var heller jeg som prioriterte andre. Eller ingen i det hele tatt, til tider. Men hun var alltid der, lå og vaket i bevisstheten og i den dårlige samvittigheten min. Jeg hadde ikke gitt henne den oppmerksomheten hun fortjener, og som jeg vet jeg egentlig ønsker å gi.

Hun tok meg med til steder jeg kunne føle under huden. Til mennesker jeg ble glad i. Til hendelser jeg kunne bevitne og nesten delta i, av og til på flere sider. Hun lot meg drømme meg bort med åpne øyne, uten å miste blikket for hvor jeg var. Hun dro meg inn i sin verden og delte generøst av det hun hadde å by på. Fine Alice.

Ganske nylig hadde jeg stor bursdagsfest med mange gjester. På ønskelista lå blant annet Alice, fritt tilgjengelig for alle å se. Og èn av gjestene merka seg akkurat det. Takket være den hjertevarme damen er jeg og Alice gjenforent!

Alle gode ting er tre. Alice er en av dem.
Alle gode ting er tre. Alice er en av dem.

Så når sommerdagen ligg utover landet og sola aldri går ned, setter jeg meg på verandaen når verden forøvrig går til ro. Der ute har jeg to hunder i band som vokter over nabolaget og myser mot fugl og insekter som suser forbi. På bordet står en kopp te fra Whittards og en asjett med resten av rabarbrapaien fra i ettermiddag (bare smulene igjen da bildet ble tatt…). Og i stolen sitter jeg med Alice i fanget. Denne gangen er det «Dance of happy shades» jeg langsomt pløyer meg igjennom, skrevet av Alice Munro. Etterpå blir det «Too much happiness» av samme dame.

Sommertid. Midnattsol. Nye bøker og leselykke på verandaen. Jeg kan veldig lett venne meg til dette.

Legg igjen en kommentar

