Tatt av varmen

Denne sommeren kommer jeg til å huske som den sommeren der varmen tok alle de fine planene. Misforstå meg ikke; jeg klager overhodet ikke på det strålende været vi stort sett har hatt. Jeg bare innser at mye av det jeg hadde tenkt å gjøre, må utgå inntil videre. Det er rett og slett for varmt.

Siberian husky-tispa Varga elsker å svømme.
Siberian husky-tispa Varga elsker å svømme.

Jeg hadde for eksempel planer om å gå masse turorienterings-turer med hunden min, og gjerne med venner i følge. Det har det blitt lite av. Med ett unntak har jeg ikke vært på orienteringstur siden i mai en gang. Det har rett og slett vært for varmt til at det har vært forsvarlig å ta med hunden ut på lengre turer, enten det er dag eller kveld. Til gjengjeld har vi tatt med en hund i nabolaget på tur noen ganger i det siste, for eieren har brukket foten. Og frøken Varga elsker å svømme, mens jeg vasser. Funker fint.

Ut på havet - det er sjelden feil.
Ut på havet – det er sjelden feil.

Å gå på toppturer når gradestokken vaker rundt 30 ligger ikke for meg. Men jeg har til gjengjeld ved noen anledninger vært heldig å fått være ute på havet i sommer, sammen med andre folk i båt. Det har vært godt, selv om det tidvis har vært minst like varmt der som på land. En av dagene fikk vi tordenvær, styrtregn, lyn og strålende solskinn i løpet av en liten halvtime – heldigvis mest av sistnevnte. Skjorta mi var tørr før vi nådde land. Håret derimot. Det snakker vi ikke om.

IMAG3952
Emre koser seg på grunna

De mange fjellvannene og -bekkene jeg hadde sett for meg å kunne bruke, har jeg ikke vært nær. Men jeg er så heldig at jeg har to strender ved havet innen gangavstand hjemmefra, i tillegg til fine badesteder ved ferskvann. De fleste turene med hunden går bare såpass rundt i nabolaget at han får gjort det han må – etter et kvarter peser han og er glad for å komme hjem og i skyggen igjen. Men noen dager går vi litt lengre turer, kanskje opp mot en time. Da sørger jeg alltid for at vi underveis kommer forbi et sted hvor både han og jeg kan kjøle oss ned og bli våte på beina. Minst.

Undertegnede i Vatnvatnet
Undertegnede i Vatnvatnet

Noen dager har det blitt rene badeturer. Vi drar til et sted hvor hunder kan løpe løse, hvor vi er sammen med gode venner, hvor vi kan grille og spise god mat, og hvor vi kan holde til i timesvis. Der er tumleplass og skygge for de firbeinte, badeplass for de tobeinte, og det er nesten mer behagelig i vannet enn på land.

Alle planene om turer til diverse hytter, øyer, topper og andre turmål har utgått med høye knespark. Til gjengjeld har erstatningene vært av et kaliber som man virkelig ikke skal kimse av. Win-win kaller jeg det. For de opprinnelige turmålene ligger fortsatt der når sommeren etterhvert kommer på hell og temperaturene blir mer levelige. For ikke å snakke om at vi enda har mye igjen av juli…

Legg igjen en kommentar

