En natt forbi

Gjennom mange varme sommerdager har jeg også sett frem mot at temperaturene skulle falle såpass at det skulle gå an å overnatte ute i jervenduken jeg fikk for ikke lenge siden. Jeg  har rett og slett gledet meg til flere ute-overnattinger under åpen himmel (eller under tarp). For et par dager siden var endelig dagen der. Heldig var jeg også; ei god venninne hadde lyst til å være med – det betød selskap for både meg og min tobeinte.

Kokkelering før leggetid
Kokkelering før leggetid

Min tanke var å gjøre det enkelt – matpakke, termos med varmvann, rett-i-koppen-suppe og kakao, samt kaldt vann til den firbeinte. Turvenninna er dreven. Hun hadde helt andre planer, og disket like gjerne opp med kveldsmat tilberedt på primus. Det var ikke bare vi to som var sultne, som du ser.

IMG_9751
Primuspannekaker

En pose med ferdigblanding og noen desiliter vann var det som skulle til av råvarer for at vi skulle kunne nyte pannekaker til kveldsmat. Man trenger jo ikke gjøre det veldig komplisert. Turvenninna hadde med primus og litt smør, og på null tid hadde hun kveldspannekaker klare til oss begge to. Til oss alle fire, burde jeg kanskje si. Turen føltes med ett enda litt bedre.

IMG_9776
God natt! Utsikt fra soveposen mot nord.

Med hver vår jervenduk la vi oss på gressbakke under åpen himmel. Rundt oss var det avblomstra rødkløver, marikåpe og blåklokke i blomst, massevis av bjørkeskog på to kanter og utsikt mot Vestfjorden og åpent hav på de andre to. Etter at det har vært intenst mye klegg i det siste, hadde èn kjølig dag åpenbart bidratt til at det ikke var en eneste klegg som plaget meg hele natta. Hurra! Mygg var der heller ikke, bare uskyldige fluer og humler som surra hit og dit, tilsynelatende uten mål og mening.

IMG_9797
Snakkesalig husky

Min lille firbeinte hadde veldig mye å fortelle før han la seg til for natta. Vi oppdaga nemlig da vi møttes at den andre hunden – ei goldentispe – sannsynligvis er på vei inn i løpetid. Dermed var det en svært engasjert herremann som gjorde sitt beste for at alle turdeltakerne skulle sove nærmest mulig hverandre. Slik ble det ikke, i alle fall ikke sånn han hadde tenkt. Han klaget, argumenterte, sang og gjorde sitt beste, men matmora var ikke til å rokke. Han fikk ikke sove sammen med frk Leah. (Det ble omsider stilt…)

IMG_9811
Morgenmat under tilberedning

Mine planer for frokost hadde handlet om rett-i-koppen-suppe og en kopp varm sjokolade, etterfulgt av et litt mer ordentlig måltid når jeg igjen var hjemme i hus. Men dengang ei. Turvenninna hadde utnyttet fordelen med kort gangtid til å ta med seg litt mer enn hun ville gjort på langtur i fjellet. Dermed ble det omelett til frokost, komplett med pølsebiter og grønnsaker oppi. Jeg innrømmer glatt at jeg storkoste meg med å bli servert!

IMG_9820
Nordrekka i morgenlys

Stedet hvor vi overnatta var ei lita grop som under krigen var kanonstilling. Dermed var det en liten voll rundt hele leirstedet vårt, noe som beskyttet godt mot vind. Da morgenen kom, var det bare å sette seg opp littegrann for å nyte utsikta igjen, og dette er hva vi så nordover. Ausvika, Mjellefjellene, Kjerringøy og langt i det fjerne; Steigen. Ut til venstre ligger Lofotveggen og imponerer, men fastlandsrekka på denne sida av Vestfjorden er neimen ikke kjedelig, den heller.

Det er kanskje ingen overraskelse at turen fristet til gjentakelse?

Legg igjen en kommentar

