Gleden ved å lese

Harald Grieg: En forleggers bekjennelser
Harald Grieg: En forleggers bekjennelser

Det er sjelden jeg har sett leseglede så konkret tidfestet som i Harald Griegs memoarer. Men når endeløse sommernetter med sol hele tida blir avløst av tidsavgrensa sensommerkvelder med variabelt vær og endringer i lyset, er det godt å ta frem ei bok som er godt og underholdende skrevet. Jeg nyter en kopp te eller et glass med noe godt i, hører mellow musikk og har en hund vei beina mens jeg leser.  Harald Grieg. Alice Munro. Ulf Lundell (nei, ikke ferdig enda!), og enda fler. Jeg har lokket en fransk sykkelturist og hans norske medreisende til å dra til Kjerringøy for å oppleve stedet, og har en sterk mistanke om at han vil lese Hamsun etterpå. Nå leser han om hundre år med ensomhet – jeg vil anbefale å motveie det med en spill-levende nordlandssommer som i Pan, eller Landstrykere. For eksempel.

IMG_9942
Innimellom må man løfte blikket. Litt.

Innimellom må man løfte blikket fra boka litt. Tygge på ei formulering, reflektere over en hendelse, tenke på en person, you name it. Gode bøker gir leseglede fordi de også vekker noe mer  enn bare evnen til å lese; de vekker også tanker, refleksjoner, ideer og innsikt som kan være ganske uavhengig av det man egentlig leser. Tenker jeg. Sola er ikke lenger over horisonten hele natta, og det grønnturkise lyset er tilbake på nordhimmelen om kvelden og natta. Det vekker tanker, det også. Jeg kniper meg fast i sommeren litt til, og nekter å nevne h-ordet før det er helt, definitivt, absolutt og ukjenkallelig slutt. Hører du? Jeg nekter.

Legg igjen en kommentar

