Parken, baby!

Det har vært stille her den siste uka, og det er ikke rart. Jeg har vært involvert i Parkenfestivalen, og det har tatt det meste av døgnets våkne timer den siste uka. Det tar tid og krefter, javisst. Men det er sabla gøy å være med på!

Hovedscenen rigges
: Hovedscenen rigges

Parkenfestivalen går over to dager og har drøyt 8.000 mennesker innenfor dørene hver av dagene. Vi har musikk på tre scener, og det går nesten i ett fra kl 16:30-00:30 på fredag og 15:15-00:30 på lørdag. I den tida har vi ca 350 frivillige i sving i barer og på serveringssteder. I tillegg kommer riggere og et utall andre arbeidere som er involvert. Det er et stort apparat som er i sving, men himmel og hav så morsomt det er å være med!

IMAG4182
Fotballpause i rigginga

To uker før festivalen starter, flytter vi inn i Rensåsparken. Da snekres, hamres, bæres og løftes det over en lav sko. Scener, barer, serveringssteder, lys, lyd og et utall andre deler av infrastrukturen skal på plass. Heldigvis er det etterhvert en dreven organisasjon som står bak, og vi kommer i mål med det meste. Innimellom har gutta heldigvis vett til å ta seg fri og sparke litt ball i lunsjen!

IMAG4198
Festivalhunden har eget akkrediteringspass!

Selv har jeg mest vært i Parken bare den siste uka før festivalen. Da har jeg sørga for at Frivilligteltet har kommet i stand slik det skal være, samtidig som jeg har hjulpet litt til her og der hvor det har trengtes. Siden jeg tilbringer mange lange dager i Parken, er hunden min med. Han endte med å få eget akkrediteringspass med tittelen «Festivalhund». Under selve festivalen var han på koloni hos ei venninne. Det var nok best for alle parter.

IMAG4215
Tungtvann ruler Parken!

Det var mange sterke artister på årets Parkenfestival. Veronica Maggio, Sivert Høyem, Violet Road og Tungtvann var kanskje de artistene som gjorde det aller, aller best på hovedscenen. Særlig et gjenforent Tungtvann gjorde en bra opptreden, til tross for at mange av mine favoritter med dem ikke ble spilt. De har en stor katalog å ta av, så det var ingen overraskelse. Jeg tror nesten alle 8.000 var i Parken da de sto på scenen – og det var det verdt!

IMAG4230
Rensåsstrøket natt til søndag. Parken er tom, og folk har gått hjem.

Plutselig er det over. Portene åpnes og folk strømmer ut i byen og drar hjem, på nachspiel, ut på byen eller hvor som helst. Vi rydder og ordner litt, ser over det vi skal, og på et eller annet tidspunkt drar vi hjem, vi også, som har jobba med og for festivalen. Kanskje får vi anledning til å sitte litt alene et sted sentralt i byen og bare myse litt på omgivelsene, kjenne på følelsen av at «nå er det over for denne gang».

Jeg gleder meg allerede til august 2015.

Legg igjen en kommentar

