An offer I couldn’t refuse

Jeg fikk en mms her om dagen – et bilde av ei busk tung av ripsbær i store klaser, og teksten «Hvis du vil ha, tror jeg du bør komme snart, for nå er bære moden og trosten vet hvor buska står.» Neste dag var jeg på vei innover. Med en hund som ivrig publikum og ei katt strykende om beina fikk jeg loppet buskene for flere kilo bær – og fortsatt var det mer igjen.

Masse, masse rips ble med meg hjem.
Masse, masse rips ble med meg hjem.

Da jeg dro hjemover, hadde jeg drøyt fire kilo ripsbær med meg. Det hang fortsatt masse igjen på buskene, men jeg hadde ikke tid til å plukke mer og heller ikke kapasitet til å frakte med meg så mye mer. Denne gangen. Med litt flaks er der fortsatt litt rips igjen etter helga, eller noe sånt.

IMG_0112
Sukker og syltepulver i skjønn forening.

Min guru i sylte-og-safte-verdenen er, som så ofte nevnt før, boka ‘Sylting og safting heile året‘ av Gunda Djupvik, som driver bloggen Alt Godt. Jeg brukte standardoppskrifta som står foran i boka, den som gir rom for litt fleksibilitet f.eks. i mengden ingredienser og sånt noe. Rips + sukker + syltepulver er det som skal til når man koker ripsbærsyltetøy, for eksempel.

IMG_0113
Rensket rips klar for koking

Det tar litt tid å renske ripsbæra, men det er verdt det når man har en kasserolle full av røde bær som bare venter på å få bli varmet opp. Jeg brukte 1 kg rips som utgangspunkt i stedet for to, men det var ikke noe problem å tilpasse oppskrifta og mengden. Heldigvis. Jeg liker også å røre litt oppi kasserollen med en stålvisp når bæra er blitt varm og myk, sånn at de knuses og blir litt mer slushy enn hele bær. Det passer best i syltetøy, syns jeg.

IMG_0117
Resirkulering av syltetøyglass

Jeg fikk fire rause syltetøyglass av et kilo rips. Nå står de kaldt og mørkt, og hvert glass har fått etiketter på. De skal bli til julegaver, alle som ett, for selv liker jeg faktisk ikke ripsbær spesielt godt. Heldigvis er det mange i kretsen min som gjerne tar et glass hjemmelaget syltetøy til jul, for eksempel.

IMG_0115
Rørt rips kan bli til litt av hvert

Etter å ha sylta et kilo rips, rensa jeg et kilo til og rørte det. To plastbokser ble ganske godt fylt med rips som var rørt sammen med sukker og frysepulver. Det er rips som jeg ser kan bli brukt til flere formål, f.eks. trollkrem, pannekaker, vaniljeis og kanskje kakefyll? De to siste kiloene med bær hadde jeg ikke tid til å ta meg av der og da, så de har jeg frosset. Senere har jeg lyst til å lage ripsbærsaft og kanskje også litt gelè. Noe skal man jo ha å pusle med utover høsten, tross alt.

Legg igjen en kommentar

