Lange Tromsødager

Morgentåke i Mellomveien
Morgentåke i Mellomveien

Jeg befinner meg plutselig i Tromsø, og det er lange dager på kurs. Det er morgentåke når jeg i godt selskap tusler fra hotellet til kursstedet, og gatene virker forlatte. De er som kulisser i en svarthvitt-film, bare at husene har farger. Blasse og bleke i morgenskodda, men like fullt. Det er farger å skimte her og der.

Skodda smyger seg langsomt vekk
Skodda smyger seg langsomt vekk

Utpå dagen kan vi se at skodda smyger seg langsomt nedover bakkene i Tromsøbyen. Kvartal etter kvartal bader i sol etterhvert som skodda siger nedover og samler seg over havet, smyger seg ut sundet og blir borte. Dagen går forbi, med andre ord. Det skjer uten at jeg enser for mye av den. Kursrom innendørs, powerpointmørklagt rom og dyp konsentrasjon gjør at omgivelsene blir litt borte. Heldigvis har vi også praktiske øvelser ute nå og da, sånn at vi får litt frisk luft. Det gjør godt når kursdagen varer i 13 timer.

Godnatt, Tromsø!
Godnatt, Tromsø!

Når siste ord er sagt, siste øvelse gjort og siste instruksjoner mottatt for denne dagen, er det allerede langt på kveld og sola har gått ned. Den blå timen smyger seg inn over byen, og veien fra kurslokalene til hotellet kunne gjerne vært litt lenger. Samtidig er det såpass kjølig at det er godt å komme i hus. Jeg går uten ytterjakke fordi jeg var optimist på morgenen.

Jeg innser at når jeg kommer hjem igjen, er det stor sjanse for at høsten for alvor har gjort sitt inntog der også.

Legg igjen en kommentar

