Reprise: Lurfjellhytta revisited

Støvet etter Parkenfestivalen hadde knapt lagt seg da jeg fikk en telefon. Kunne jeg tenke meg å være med en tur til Lurfjellhytta? Det var en spesiell merkedag for ei venninne, og jeg hadde fri. Svaret ga seg selv, med andre ord. Ruta? Det ville være den samme som ei uke tidligere; avmarsj fra Svartvass-setra ved Misvær.

Endelig stoppa geitene!
Endelig stoppa geitene!

På setra bor det geiter om sommeren. Da jeg var her sist, så vi knapt et dyr. Denne gangen, derimot, var forholdene ganske så annerledes. Geitene lå på en kolle like ved parkeringsplassen hvor vi satte bilen. Da vi begynte å gå bortetter veien til der stien startet, fulgte geitene etter. Det var sikkert hundre geiter som fulgte etter oss. Med hver vår polarhund var vi derfor veldig klare for å komme oss unna flokken, ettersom vi ikke ønsket at hundene skulle bli fristet av instinktene sine – selv om de var i bånd hele tida. Geiter er nysgjerrige, og det kunne fort blitt skummelt.

IMAG4243
Dama, dyret og toppen hun skulle på.

Noe av målet for turvenninna var å komme seg på Lurfjelltinden i løpet av turen. Hun er sprek og glad i å gå turer, og Lurfjelltinden har fristet henne lenge. Selv var jeg fullstendig tilfreds med å ha tilhold på hytta og sørge for middag om kvelden og oppvask/hyttevask neste morgen. Lurfjelltinden er steinete og måler 1.284 m.o.h. Allerede på vei bortover til hytta var hun klar – den toppen skulle  bestiges!

IMG_0091
Har du dekning? Melding inn var lettere enn melding ut, viste det seg atter en gang.

Det er dårlig mobildekning ved Lurfjellhytta, på grensen til ingenting. Det finnes et lite høydedrag i nærheten hvor man klarer å få sendt meldinger, men der er ikke nok dekning til å føre en samtale. Inne på hytta har jeg opplevd både å være fri for nettverk og å få meldinger. Å sende mms gikk ikke denne gangen heller, men en liten sms fortalte noen at vi hadde kommet frem og var fornøyde.

IMG_0096
Djeveltanna (t.h.) i kveldslys

Fra kjøkkenvinduet på Lurfjellhytta har man fin utsikt mot de sørlige Børvasstindan – Falkflåtindan til venstre og Åselitindan til høyre. Den aller nærmeste tinden omtales ofte som Djeveltanna og forandrer utseende og fasong etter hvor man ser den fra. I skaret mellom de to fjellrekkene går en sti som fører ned til Åseli gjennom en nydelig dal, men dit skulle vi ikke denne gangen. Nyte utsikta, derimot, det skulle vi. Til gagns.

IMG_0098
Kaffebaileys og stearinlys-skinn. Hva mer kan man ønske?

Da jeg var her uka før, var hytta fylt til bristepunktet. Denne gangen var vi bare to, og vi kunne boltre oss som vi ville. Det var helt fantastisk. God middag, etterfulgt av en hyggelig avec med den sedvanlige samtalen om alt og ingenting. Livet, døden og kjærligheten. Du vet. Du må ha vært der førr å kunn’ forstå, som det synges.

Sprekinger!

Noen ganger er det morsomt å lese hyttebøker. Disse to, for eksempel. To ‘gamlinger fra Namdalen’ på hhv 66 og 80 (!) år har gått fra setra til hytta, overnatta og så besteget halve Lurfjelltinden før de gikk tilbake. Jeg bøyer meg i støvet for både pågangsmot, helse og energi. Måtte jeg være like sprek når jeg når den alderen…

IMAG4254
Der har hun vært – og der har vi gått!

Klokka 04 sto turvenninna mi opp, lufta hunden og gikk deretter helt til topps på Lurfjelltinden for første gang. Selv sto jeg opp et par timer senere, i sekstida. Da hun kom ned kvart over åtte, var det meste av hytterengjøringa og oppvasken gjort. Vi rakk å ta oss litt mat og puste litt ut før vi gikk tilbake til setra. Denne gangen møtte vi ingen geiter. Men hun fjellgeita som gikk foran meg med hunden sin i band, var litt stoltere i fjeset enn dagen før. Den følelsen er henne vel unt.

Legg igjen en kommentar

