Sesong for rognebærgelé

Rognebær skal være en indikator på hvordan vinteren blir. Fra oppveksten er jeg vant med at hvis det blir mye rognebær, skal det også bli mye snø. I voksen alder har jeg møtt på det motsatte – med mye rognebær blir det lite snø, for rogna skal slippe å bære tungt to ganger. Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt godt nok med til å vite hvilket av de to utsagnene som faktisk viser seg å stemme, men ett vet jeg: Det er rognebærår i år! Det kan ikke gå ubenyttet hen.

Rognebær! En hel kilo, faktisk.
Rognebær! En hel kilo, faktisk.

Jeg brukte oppskrifta til AltGodt. Du finner den både i sylteboka og i bloggen hennes. Rognebærene fant jeg på trær i nabolaget. Epler fant jeg på nærbutikken. Sukker hadde jeg i skapet, og vann i springen. Det er faktisk ikke mer som skal til for å lage rognebærgelé. Jo, det er lurt å ha noen fine glass også, og ikke alt for store. Jeg hadde heldigvis det også i hus; jeg samler opp glass fra matlaging selv (glass etter fetaost, tomatpurè og andre ting er supre!) og får tidvis også overlevert «sylte-klare» glass fra venner og familie. Dermed var det bare å gå i gang!

Rognebær og epler klare til bruk.
Rognebær og epler klare til bruk

Et kilo ferdigrensa rognebær, en halv kilo epler i terninger, et kilo sukker og noen desiliter vann. Det var det som skulle til for å lage rognebærgeléen. Jeg fulgte oppskrifta til punkt og prikke, og det hele gikk som en lek. Det var nesten så jeg fikk lyst til å gå i gang med neste runde umiddelbart etter at den første var overstått. Dessverre hadde jeg ikke plukka mer enn et kilo rognebær. Ikke da.

Rognebærgelé dagen derpå.
Rognebærgelé dagen derpå

Fasiten ble fire fine glass med lysende rød rognebærgelé. Et av dem skal jeg beholde selv, og bruke f.eks. i brunsaus og til vilt (elgjakt snart!), de øvrige regner jeg med blir gitt bort. Pappa har snart bursdag, så et av glassene skal i alle fall dit. Best av alt: Rognebærene henger fortsatt i tunge klaser på trærne, og mye taler for at jeg snart plukker et nytt kilo bær og lager til. Hva skal man ellers bruke regnfylte septemberdager til?

Legg igjen en kommentar

