Småretter med Carl

Jeg skulle kjøre hjem fra jobb sammen med en kollega. På veien skulle hun en snartur innom Fretex-butikken, og jeg klarte ikke å bli værende i bilen for å vente på henne. Selvfølgelig kom jeg ut derfra med ei bok i handa. Selvfølgelig. Jeg kan knapt gå innom en butikk som selger bruktbøker uten å komme ut med minst ei bok. Denne gangen var det i det bokstavelig talt noe matnyttig jeg tok med meg – Carl Butlers bok ‘Småretter’.

Planlegging ved frokostbordet
Planlegging ved frokostbordet

Jeg har ei annen Butler-bok fra før og er veldig fornøyd med den. Det var derfor lett å bestemme seg for denne boka, ikke minst da jeg hadde titta på innholdsfortegnelsen. Blekksprut, grovbrød, pestofylte bifftomater, lammetunge og agurksalat er blant de mange rettene boka byr på. Eller hva med sursøte gulrøtter?

Mye av innholdet i boka er inspirert av mat fra middelhavslandene, men ikke alt. Jeg liker at boka egentlig ikke har noen rød tråd – der er en broket samling oppskrifter som tar utgangspunkt i en god variasjon av råvarer. Det meste er enkelt forklart og avbildet, upretensiøst og lettgjort så langt jeg kan bedømme.

Nå gleder jeg meg til å prøve meg frem og teste oppskriftene utover høsten. Det gir en god unnskyldning for å invitere venner innom på noe enkelt å bite i. Sosiale kvelder med ganegleder og varm drikke i gode kopper skal man ikke kimse av når dagene blir kortere og mørket strekker seg stadig mer ut.

Legg igjen en kommentar

