Arven etter bestemor

Da jeg fylte 14 år, fikk jeg et lappeteppe fra min mormor og morfar. Det var hun som hadde strikket det, basert på restegarn. Jeg ble utrolig glad for det og brukte det som sengeteppe i mange år. I dag bruker jeg det som slumreteppe, og det har halv-fast plass på sofaen min. Noen av garnfargene finner jeg igjen i raggsokker jeg fikk fra henne, andre farger husker jeg fra jakker og gensere hun hadde strikket til seg selv eller andre.

De siste årene har jeg etterhvert opparbeidet meg en lang rekke små og mellomstore nøsteklumper av restegarn fra ting jeg har strikket. Disse nøsteklumpene har ligget litt her og litt der frem til jeg samlet dem i en lagringsboks. Jeg har ikke hjerte å kaste dem når jeg vet de kan komme til nytte, så jeg har startet et lite prosjekt. Jeg skal strikke opp alt  av restegarn over litt tid. Hvert lille nøste blir til en eller flere lapper, som alle er like store. De ferdige lappene oppbevarer jeg i en gammel liten koffert som jeg kjøpte på bruktbutikk en gang.

Et glimt oppi lappekofferten
Et glimt oppi lappekofferten

Foreløpig ligger det ca 50 lapper i kofferten, så det er fortsatt en del som gjenstår. Heldigvis er der plass til flere. Når jeg har strikket ca 140 lapper, skal de hekles sammen og bli til et lappeteppe. Noen lapper er ensfarget og har mønster bare av rette og vrange masker, andre lapper er flerfarget enten pga garnet eller fordi jeg har brukt flere rester for å lage èn enkelt lapp. Det finnes ingen overordnet plan, utover at pleddet skal bli fargerikt og mykt.

Jeg har ingen tidsfrist for når pleddet ‘må’ være ferdig, men jeg har et lite håp om nå målet i tide til å gi det bort som julegave – i 2016… Wish me luck!

Legg igjen en kommentar

