Spiselige julegaver, 2014 edition

I år som i fjor vil mange av gavene på ut-lista mi være ting som er spiselige. Whiskyappelsinmarmelade er en klassiker, og det samme er eplemarmeladen som jeg i år skal lage med kanelstenger. Noen som elsker marsipan skal få ei eske full, og fløtekaramellene vil også få bein å gå på i noen andre sitt hjem. I dulgte vendinger har jeg fått hint om at noen ønsker seg en liten kakeboks med peanøttkaker – han skal bli bønnhørt.

Rabarbra. Kilovis med rabarbra.
Rabarbra. Kilovis med rabarbra.

Men jeg er også glad i ting jeg ikke har gjort før, så i år blir det noen nykommere på lista. Aprikossnacks med marsipan og sjokolade, for eksempel, etter ei oppskrift jeg fant i et gammelt ukeblad. Det blir også rabarbra- og jordbærsyltetøy til noen som elsker smaken av sommer når vinteren er på det mørkeste. Jeg har lyst til å prøve meg på et eller annet sprell med noe urørt rips jeg har i fryseren, men er usikker på hva. Og så skal jeg lage cornflakes-topper med cornflakes, sjokolade og nougat. Tror jeg.

Det fine er at mange av disse tingene ikke krever lang tid og mye arbeid for å bli ferdige. En time eller to på kjøkkenet, og vips er flere gaver klare. Det er bare å stikke innom en eller annen butikk på forhånd for å kjøpe gaveesker og bokser til å ha det i, for eksempel hos Søstrene Grene, så er det klart til avhending uti desember. Jeg liker også tanken på at gavene ikke blir stående og samle støv hos mottakerne, men heller kan spises, nytes og deretter være/bli borte.

Det jeg ikke har lenka til over her, vil bli blogga etterhvert som det blir laget. Forhåpentligvis kan det være inspirasjon for flere enn meg.

Legg igjen en kommentar

