Tante Aastas grovbrød

Jeg vet ikke hvor gammel jeg var da jeg fikk denne gaven fra tante Aasta. Kanskje 20, omtrent i den tida jeg flytta hjemmefra mer eller mindre for godt? Uansett hvor jeg har bodd i verden, har jeg hatt den med meg og hengende på veggen. Så også der jeg bor nå. På en stift i kjøkkenveggen henger den blåmalte epleforma trebiten som tante har malt med blomster – og oppskrifta på grove brød.

Perfekt oppskrift på grovbrød
Perfekt oppskrift på grovbrød

Oppskrifta er enkel nok. Det beste er å variere den litt fra gang til gang likevel. Jeg har som regel i litt mer væske enn oppskrifta tilsier, og liker å bruke fersk gjær i stedet for tørrgjær. Som regel har jeg i en god dose linfrø også, og kanskje solsikkekjerner eller knuste valnøtter. En gang hadde jeg tørka frukt i terningbiter oppi. Det varierer. Men denne grunnoppskrifta har blitt noe av det kjæreste jeg har og driver med på kjøkkenet. Og hver gang jeg baker, tenker jeg på tante.

IMG_0368
Ferdig grovbrød, klart til frokost!

Når brødene er avkjølt, deler jeg dem i to og fryser tre av fire halvparter. Den siste er så fersk at den forsvinner ganske fort – et par brødmåltider, så er skivene borte. Gjerne med nugatti, hvis jeg skal være ærlig, når de er ferske. Jeg har ikke vokst fra å elske nugatti på brødskiva mi.

Nå gleder jeg meg til frokost i morgen.

 

Legg igjen en kommentar

