Et forsett i det nye året

Jeg pleier vanligvis ikke å ha så mange nyttårsforsetter. Jeg har større tro på å gjøre endringer underveis når man ser det trengs i livet, uavhengig av hvilken tid på året man er i. I fjor gjorde jeg noen grep for å få litt endringer i livet, litt for de store linjene og litt for hverdagene. Det funka fint, og for å fortsette og for å gi meg selv litt retning for året som kommer, har jeg i år nedfelt noen ‘forsetter’ i almanakken min. Ting jeg liker og vil fortsette med, og gamle ting jeg vil ta opp igjen. Jeg tror det blir bra.

En av tingene er at jeg har tallfestet hvor mange bøker jeg minimum vil lese i det kommende året, faglitteratur ikke inkludert. Jeg er veldig glad i å lese, men det er forbausende enkelt å heller sette seg ned med laptopen og se en eller annen serie eller film på netflix, for eksempel. Et av målene for 2015 er å bli mer bevisst på fordelinga, slik at jeg både kan se serier OG lese bøker, og ikke bare en av delene.

Fantastisk bok av en forfatter jeg setter stor pris på.
Fantastisk bok av en forfatter jeg setter stor pris på.

I så måte startet året bra. Jeg fikk et par bøker av Alice Munro i bursdagsgave i fjor, fra folk som har fått link til ønskelista mi på Amazon.com. På nyttårsdagen har jeg tilbrakt en stor del av ettermiddagen med å lese ut den ene av disse bøkene – «Too Much Happiness». Ei fantastisk bok, ikke minst fordi tittelnovella (som er den siste i boka) gir solid inspirasjon til videre lesning av en historie som har vært ukjent for meg til nå.

Neste bok ut er ei av en av mine yndlingsforfattere, Abdulrazak Gurnah. Boka fikk jeg i julegave av ei god venninne. På hylla ligger en aldri så liten stabel av bøker jeg holder på med og gjerne vil lese ut, når jeg bare husker å ta meg tid til det. Selvstrikka læsta (raggsokker), pysjamasbukse, en kopp te og ei god bok kan lett bli malen for flere vinterkvelder fremover.

Legg igjen en kommentar

