Holde ut vinteren

I en blogg jeg følger litt med på, var det for litt siden snakk om hva man gjør for å «holde ut vinteren». For meg var det en absurd formulering – vinteren handler jo ikke om å holde ut?! Men for noen mennesker gjør den åpenbart det. Når jeg tenker etter, er noe av det jeg liker med vinteren mye av det samme jeg liker med sommeren: Å være ute, gjerne i godt selskap, og hygge seg i naturen slik den er der og da. Noen forholdsregler må man jo ta, men de er i mine øyne høyst overkommelige. Ull innerst, vindstoppende ytterst, for eksempel. Så ikke vinden får tak og blåser inn til huden. Det hjelper også  å ha brodder eller piggsko dersom det er glatt – selv hardpakket snø kan være like glatt å gå på som is, særlig hvis det har vært noen dager med vind som har fått pakke og blankpolere snøen.

IMG_0567
Moskenesøya ser ut som et isberg som duver i havet i det fjerne. På nærmere trakter kommer redningsskøyta Ruth Opsahl inn mot havna. Selv er jeg på tur opp lia og inn i marka.

Det er heldigvis såpass med fottrafikk opp lia der jeg bor at det alltid er en såle et sted, et spor noen har tråkket og gått før meg. Nå som det har vært sterk vind i noen dager, er mye av løssnøen føket bort og sålen er bar og lett å følge. Snøen ligger i fokkskavler her og der, men det er ikke verre enn at man går rundt og litt i bue, i stedet for å gå en rett linje. Han firbeinte er flink til å finne sporet og det beste stedet å gå, og heldigvis gir han også drahjelp oppover bakkene. Innimellom må jeg uansett snu meg for å nyte utsikta mot vest, mot Lofoten og storhavet.

IMG_0576
Fokksnø på Svartvatnet

Innover marka er det fint å gå. Stien er hardtråkka og gir godt feste. Det er riktignok ikke som på sommeren hvor man kan følge stier på kryss og tvers ettersom impulsen tar en; nå er langt flere stier dekket av snø og ikke tråkket opp igjen. Har man truger, kommer man likevel langt. Men akkurat denne dagen skulle vi bare gå en ganske standard runde, så vi droppa trugene og fulgte velkjente stier. Isen har lagt seg på nesten hele vannet, og snøen oppå forteller sitt tydelige spor: Det har blåst fra øst til vest. Østavinden er en velkjent godværsfaktor hos oss, og snøen lå godt pakket på vestsida av Svartvatnet. På østsida var det blank is og muligens litt overvann.

IMG_0577
Solskinn på en fredag. Hva mer kan man ønske seg?

Bare det å komme seg ut i frisk luft og vakker natur, gjør vinteren enklere å holde ut. Litt lykkelige endorfiner når kroppen har gått seg varm skaper trang etter mer, og det blir lettere å gå «bare litt til» eller å komme seg ut neste gang. Hun jeg gikk på tur med her, har brukt denne vinteren til å lære seg å gå tur i skogen med hodelykt i mørket uten å være redd. Nå har hun langt på vei overkommet mørkeredselen sin. Bildet av sola som skinner over snølagt vann på formiddagen er nydelig. Men det er minst like vakkert her på kvelds- og nattestid, med stjerneklar himmel over seg og nordlys som danser i flere farger. Sistnevnte er bare ikke så lett å knipse med vanlig kamera. Heldigvis.

 

Er det for kaldt ute, kan kakaoen drikkes inne, etter at turen er over.
Fortjent belønning – både underveis og etterpå.

Det hender det er for mye vind om sommeren til at det er trivelig å sette seg ned noe sted. Sånn er det tidvis også på vinteren. Da gjør det meg ikke noe å ta selve turen ute, og rastepausen på etterskudd når man kommer inn igjen. Det har hendt mer enn èn gang at jeg har tatt med termos og niste ut på tur, for så å ende opp med å spise/drikke det når jeg kom inn igjen. Det er lov, særlig når det blåser kald østavind som i samarbeid med temperaturen sørger for et tyvetalls effektive minusgrader. Kakao med noe godt oppi smaker nesten like godt i sofaen som i le bak et fjellbjørkekratt. Jeg lover.

Det er heldigvis fortsatt minst et par måneder med vinter igjen, før våren melder sin ankomst. Jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg over det.

Legg igjen en kommentar

