Å vente godt

Selv om livet går sin sedvanlige gang om dagen, er det også en periode med mye venting for meg. Jeg venter på utfallet av et par-tre prosesser jeg er involvert i, jeg venter på å dra til Alta for å jobbe under Finnmarksløpet, jeg venter på at denne uka skal gå over så jeg igjen kan sette av en kveld til å lese ei bok, jeg venter på at været skal bli kaldere så jeg kan prøve skiene, jeg venter på … jeg venter på en hel del. Mange av oss har det sånn, at vi venter på ting. Men hva gjør ventetida med oss? Og enda viktigere; hva gjør vi med den?

Lilli venter på oppmerksomhet fra onkel Emre
Lilli venter på oppmerksomhet fra onkel Emre

Jeg hørte en gang en tale som handlet om det å vente, hvor hovedsaken i talen var: Hva gjør du med ventetida di? Hovedpoenget til taleren var at hvis man venter på noe, enten det er lystbetont eller ei, har man mye igjen for hvordan man bruker ventetida si.

For eksempel: Hvis du venter på å finne drømmejobben – hva gjør du for at DU skal få den? Lærer du deg et nytt fagområde, tar du ansvar, setter du deg inn i bransjen eller aktiviteten det er snakk om? Møter du folk som kan noe om det og prater med dem? Hovedpoenget var at man ikke skal ‘kaste bort’ ventetida med å ikke foreta seg noe, men tvert imot bruke den klokt.

Vente på sommernetter som denne...
Vente på sommernetter som denne…

Ventetid er ofte forbundet med noe negativt. I vår tid er vi veldig grepet av den internett-mentaliteten som sier at ‘alt’ skal være tilgjengelig og mulig med bare et klikk. Derfor blir vi frustrert når vi noen ganger må vente lenger, eller når vi kanskje må vente på noe som har usikkert utfall. Frustrasjonen kan lett gjøre det sånn at andre ting som ellers ville hatt en verdi for oss, mister sin betydning fordi vi ikke ‘ser’ dem så klar mer. Vi ser bare det som vi venter på, og som vi foreløpig ikke kan gjøre noe med.

IMG_0125
Vente på ny sesong for å høste i naturen og lage gode smaker.

Bruker man ventetida klokt, derimot, vil ventinga også kunne bidra til forventning – og til forberedelser som gjør at man står enda bedre rustet den dagen man endelig møter det man venter på. Om det er en reise, en jobb, en person eller en hendelse av noe slag – har man forberedt seg mens man venta, blir opplevelsen som regel enda bedre. Noen ganger lettere, noen ganger mer intens, noen ganger mindre tung enn den ellers kunne blitt.

IMG_9710
Vente på barmark og talløse turer utenfor allfarvei for å finne nye steder, nye stier, nye poster – og nye opplevelser.

Som sagt; jeg har tenkt mye på den talen i det siste. Jeg planlegger der jeg kan dèt, organiserer det som er i min makt for de tingene jeg har ansvar for og høvelig kontroll over, og forsøker å ta kloke valg. Men noen ting er rett og slett utenfor min rekkevidde, utenfor min styring, utenfor mitt påvirkningsområde. Det eneste som nytter, er å ta tida til hjelp og vente på at andre gjør sitt og tar hånd om det hele. Det er ekstremt frustrerende, til tider, men jeg forsøker å snu frustrasjon til forventning gjennom å vente klokt. Ta små grep som kan ha stor effekt, uten at det koster meg for mye i hverdagen.

Så får vi se hva utfallet blir. Etterhvert.

Legg igjen en kommentar

