Ei helg med Ole

De sier Ole skal komme i helga. Han skal være høyrøstet og brutal, piske mot vinduer og piske bølgene mot land. Blant annet. For min del må han gjerne komme – jeg er forberedt!

Siden 1988, og fortsatt like varmt!
Siden 1988, og fortsatt like varmt!

Noe av det som gjør uværsdager fine, er vissheten om at jeg kan krølle meg på sofaen med verdens beste pledd. Det er et ullpledd jeg fikk fra min mormor i 1988, og det har fulgt meg alltid siden. Sengepledd på hybler, sofapledd i leiligheter, varmekilde på kalde dager, trøst på triste dager … det har fylt mange funksjoner. Det har noen sliteskader her og der, blant annet etter valpetenner, men det gjør ingenting. Dette er historie på nært nivå. Og når Ole kommer, har jeg flere muligheter dekket!

IMG_0592
Teskapet er fylt til randen.

Jeg har ikke så mye snop i skapene, men det gjør ingenting. For jeg har te, og siden jeg ikke drikker kaffe, er teskapet mitt relativt velholdent. Her er te fra flere land og av flere typer, og ber du meg velge en favoritt, vil jeg slite. Den blå tinnboksen til venstre kjøpte jeg på loppis i Vadstena, Sverige, og den inneholder en pose med Söder-te fra Stockholm Tea House. Den er veldig god. Boksen i midten, Pomme d’Amour (granateple)-te fra Mariage Freres i Paris er også en favoritt, sammen med en sorte posen to hakk bortenfor – uværs-te fra en butikk i Tyskland. Ole kan vare lenge. Væskebalansen min skal ha det veldig godt i mellomtida.

IMG_0594
Alternativ lyskilde

Helt siden barndommen har jeg lært meg en enkel forholdsregel for uvær: Vit hvor stearinlys og fyrstikker er, og finn veien dit i mørket. Skulle strømmen gå, gir de både lys og varme, for ikke å snakke om trivsel. Lys står klare på strategiske steder i stua – ikke på grunn av Ole, de står der til vanlig også. Men skulle uhellet være ute, er det til god hjelp å ha fyrstikkene også lett tilgjengelige. Sånn i tilfelle.

IMG_0599
Leselyst

I stua mi finner du ingen tv, men netflix og nett-tv er relativt hyppig i bruk. Skulle strømmen gå, blir det dog ikke kjedelig på ei stund. Jeg har et lass bøker jeg gjerne vil lese. Den på bildet er ei av dem – jeg har lest ca halve boka de siste dagene, og er veldig fascinert. Boka har blitt endel ‘hypet’ i det siste og er ikke på langt nær så ukjent som forlaget foregir den å være, men det spiller liten rolle. Jeg overser panegyriske anmeldelser og leser den simpelthen fordi plottet tiltaler meg. Allerede etter første side vet du hvordan historien går. Deretter kommer den bare i utdypet form. Men det er vakkert, lesverdig og tidvis tankevekkende.

Så bare kom, Ole. Jeg er klar for deg og det du måtte by på. Selv lufteturer med den firbeinte skal jeg klare å gjennomføre uansett, særlig nå når dagslyset varer stadig lenger.

 

Legg igjen en kommentar

