Bodøsjøen om vinteren

Bodøsjøen er et yndet turområde i Bodø. Det ligger på sørsida av byen, rett ved Saltenfjorden. På motsatt side av fjorden har man Børvasstindene, og i vest ligger flyplassen. Vinden tar ofte godt i Bodøsjøen, nesten uansett vindretning, og mange uværsfotografer har fått sine blinkskudd mens det har rast rundt ørene deres. I Bodøsjøen er det folk året rundt, men man kan også være heldig og ha stedet nærmest for seg selv en sjelden gang.

Utsikt mot øst fra Bodøsjøen
Utsikt mot øst fra Bodøsjøen

Her om dagen var det nydelige lysforhold mens jeg og ei venninne var på tur i Bodøsjøen. På bildet over ser vi innover Saltenfjorden, og langt i bakgrunnen kan man skimte de hvite Sulisfjellene. På en klarværsdag ser man Blåmannsisen herfra, Norges tredje største isbre. Det store grå bygget helt i venstre bildekant er bygget  rundt Nordlandsjekta Anna Karoline fra 1876. Jekta var en viktig og typisk farkost under handel med fisk og annen slags frakt langs hele kysten helt fra 1600-tallet og frem til en gang utpå 1900-tallet. Området der Anna Karoline er en del av Bodøsjøen Friluftsmuseum, som hører under Nordlandsmuseet. Forhåpentligvis kommer det et ordentlig bygg og ei ordentlig utstilling rundt jekta en dag. Det jobbes i alle fall med saken.

IMG_0641
Begge fjellene tilhører Sandhornøya, men bare det bakerste har et navn ‘alle’ kjenner – det er Sandhornet.

Sandhornøya er noe av det fineste jeg vet utenfor Bodø. Jeg var der på tur i sommer, sammen med ei venninne. Hun er ei snarbeint fjellgeit og besteg Sandhornet mens vi var der. Jeg holdt meg mer i lavlandet mens hun var i høyden, og det var strålende fint i fjæra også. På et tidspunkt lå jeg i lyngen og slappet av i skyggen sammen med hunden min, samtidig som jeg titta ut på havet. Da så jeg noe som ligna en liten stein ved land – men den flytta seg! Det viste seg etterhvert å være en sel som svømte frem og tilbake nesten helt inne i fjæresteinene. Jeg tipper den var litt nysgjerrig, og at den kom dit for å se om det var fisk som beita under vann der hvor elva rant ut i havet. Til sommeren skal teltet få bli med til Sandhornøya, tenker jeg.

IMG_0652
Fotoglad dame i fjæra

Vi var ikke de eneste som var i fjæra denne dagen. Ei blåkledd dame var der og knipsa bilder, hun også, og det på mer profesjonelt vis enn oss. Hun hadde solid linse og brukte stativ. Himmel, hav og den smale stripa av land imellom var åpenbart motiver som hun også lot seg fascinere av. Jeg ba ikke om å få se hennes bilder, hun så ikke mine heller. Derfor vet hun ikke at jeg har et bilde av henne. Host.

IMG_0671
Pelsdottene. Min til høyre.

Disse to var hovedgrunnen til at vi dro til Bodøsjøen. Der er en del av området hvor man ofte slipper hunder løse, og hvor det sjelden er ikke-hundefolk tilstede. Der kan de firbeinte løpe, snuse rundt, leke og herje av hjertens lyst. Det gjør godt i en hundeeiers hjerte å se dyrene kose seg så mye som de gjør der noen ganger. Den lille huskytispa til venstre på bildet er bare snaut fem måneder gammel, men det er tydelig at hun og min hund koser seg i hverandres selskap – selv når den lille blir ertete og skal leke hele tida.

Bodøsjøen er et paradis. Og jeg innrømmer glatt at jeg nesten liker det bedre på vinteren enn på sommeren, ettersom det er færre folk der om vinteren. Så får det heller være at det ofte er nødvendig å kle seg godt, varmt og vindtett for å ikke fryse der.

 

2 kommentarer om “Bodøsjøen om vinteren

  1. Ja, det er helt fantastisk der. I en annen del av området er det bord, benker og fastmonterte utegriller som står til fri benyttelse. Og så går her en kyststi som strekker seg ganske langt innover. Anbefales på det varmeste!

Legg igjen en kommentar

