Natt i naturen

I anledning Friluftslivets År i 2015 arrangeres ‘konkurransen’ Natt i naturen – et prosjekt som har til formål å få folk til å sove ute minst ei natt i måneden gjennom hele eller deler av året. .Jeg har meldt meg på i helårs-kategorien.

Et bål gjør mye for  på tur
Et bål gjør mye for trivselen på tur

Dette var faktisk en sak jeg hadde til nyttårsforsett i år, det å bli flinkere til å oppholde meg lengre ute i naturen uten nødvendigvis å være på tur. Det å ikke bare gå fra A til B, men å kanskje bare ta en kort tur i nærområdet og likevel være lenge ute. Finne roen, lese ei bok, tenne et bål, spise mat som er laget på primusen jeg fikk til jul. Sovne under nordlyset og våkne med morgengryet. For eksempel.

Vi skal på tur både her og der!
Vi skal på tur både her og der!

Alle som kjenner meg, vet at jeg er relativt mye ute på tur. Ikke ekstremturer, men fine hverdagsturer og litt lengre turer innimellom. Men jeg flinkere til å være ‘på tur’ enn til å bare ‘være ute’. Det å ikke skulle ta seg herfra til dit eller noe spesielt sted, det å bare være ute og gjøre ting i stedet for å være inne og gjøre nesten de samme tingene. Det ønsker jeg å bli flinkere til og få mer erfaring med. Så derfor.

Kan man lage eplekake på primus?
Kan man lage eplekake på primus?

Noe av det jeg er minst flink til å gjøre, er å lage mat på tur. Jeg har gjerne bål og KAN gjerne lage mat ute, det er ikke dèt, men det har lett for å bli til at jeg på tur like gjerne spiser medbrakt mat (som er tilberedt hjemme). Noe av målet med prosjektet mitt dette året er at jeg skal bli flinkere til å ta meg tid til å lage maten når jeg er ute. Ikke bare spise den der, men lage den der – når jeg er ute. Og gjerne mer enn ett måltid.

Kanskje starter jeg allerede i kveld. Wish me luck.

Legg igjen en kommentar

