Finnmarksløpet: Alta, baby!

Det er mars, det er Finnmarksløp og det er Alta. Jeg er på plass og lever i stor grad livet langs ei strekning på snaut 200 meter, mellom hotellet og pressesenteret. Lørdag formiddag før løpet starter er det alltid liv og leven her, mye å se på og mange å hilse på. Har man vært med litt før, er det hyggelig å møte kjentfolk igjen.

Teamet fra Kennel Vinterdans i Valdres
Teamet fra Kennel Vinterdans i Valdres

Marit Beate Kasin (nr 2 fra venstre) skal stå på sleden for Kennel Vinterdans. Tidligere har de kjørt litt kortere løp, i år starter de på FL-1000. Det tror jeg kommer til å gå strålende bra. Allerede da de var ferske på de kortere distansene fikk de svært gode plasseringer, og med målrettet avl og trening har de tatt gigaskritt på kort tid. Jeg er spent på å se hvordan det går med dem i år – og i kommende år.

Det er ikke så usaklig som man kunne tro. Jeg lover.
Det er ikke så usaklig som man kunne tro. Jeg lover.

Det var mer enn ett menneske som dro på smilebåndet da en diger bobil kjørte inn og stilte seg opp. «Et mer lauk» – spis mer løk! Det kan virke usaklig når vi snakker om hundekjøring, men sammenhengen er faktisk ganske så relevant. Bilen tilhører nemlig den meritterte hundekjøreren Stein Håvard Fjestad – og han er løkbonde! Selv ble jeg forøvig ganske imponert over slede-løsningen han hadde på bilen sin. De fleste andre har sledene på taket. Det har ikke løkbonden.

Den skal visst tidlig krøkes...
Den skal visst tidlig krøkes…

Denne lille karen sa ikke stort da jeg møtte ham, men man skulle ikke observere lenge for å se at han var vant med både slede og hunder. Det viste seg raskt at faren hans er hundekjører og deltar i konkurransen. Jeg ble ganske sjarmert av den lille krabaten som satt i sleden, midt blant masse hunder og folk, nærmest uten å ense omgivelsene for mye.

De neste dagene vil by på mer av alt: Hunder, vær og vind, drama, seiere, nederlag og god sportsånd. Blant annet. Jeg har store ambisjoner om å kose meg glugg ihjel mens jeg jobber og følger med.

 

Legg igjen en kommentar

