Jeg gjør alle ting nytt

Tedrikking og brevskriving en søndag formiddag.
Tedrikking og brevskriving en søndag formiddag.

«Jeg gjør alle ting nytt» sa han vi feira i påska. Så også dette året. Jeg har ikke glemt bloggen min selv om det er en stund siden sist; jeg har heller bevisst skrudd ned det digitale tempoet mitt. Vært litt mindre online i hverdagen, brukt litt mer tid på offline aktiviteter jeg ikke har gjort på ei stund. Lest bøker. Skrevet brev på gamlemåten. Strikket både dette og hint. Og ikke minst: Jeg har starta kveldsbål-i-fjæra-sesongen sammen med den firbeinte. Gode ting alle som en. Og nå er jeg klar igjen – nå skal bloggen få mer liv, som det sømmer seg for årstida. Bildet på toppen er oppdatert og ble knipsa i går kveld; nå blomstrer rødsildra igjen i fjæra.

En sped begynnelse er alt som skal til
En sped begynnelse er alt som skal til

Jeg laget bål i fjæra i går. Et sted i fjæra, ikke langt fra der jeg bor, er det uendelig vakkert å sitte og ha bål. Man sitter i bergene nedenfor bjørkeskogen, et stykke overfor bølgene som slår innover, og man har utsikt over hele storhavet. På klarværsdager ser man hele Lofotrekka – og slutten på den, stedet der storhavet overtar. I dette området har de i fjor og i vår skoget ganske godt. Der ligger både kvist, greiner og stammer som man kan plukke med seg når man har lyst til å lage bål. Mange foretrekker å stå der å fiske – jeg foretrekker å sette meg på en av mosedottene og lage bål på berget. Ingen spredningsfare for ilden, masse trevirke tilgjengelig og svært stor kose-faktor. What’s not to like?

To sider av Årets Bursdagsgave.
To sider av Årets Bursdagsgave.

Jeg har hatt bursdag siden sist. Fra foreldrene mine fikk jeg noe som er den mest treffende gaven på lange tider – ei bok med strikkeoppskrifter, og ei eske full av ubrukte garnnøster. Det var virkelig innertier, og det gikk ikke mange timer fra gaven var åpnet og til den var tatt i bruk. Hittil har det blitt to par sokker, eller ‘lester’ som vi gjerne sier hos oss. Det ene paret (i hvitt) er til niesa mi, som selv fikk velge hvilke hun ville ha. Det andre paret (i blått, på bildet) har foreløpig ukjent mottaker, tror jeg. Også andre strikkeprosjekter er i gang, jeg veksler litt mellom dem. Kanskje noe havner her i bloggen etterhvert.

Den siste måneden har stilt meg ansikt til ansikt med noen av de store valgene i livet, både for egen og andres del. Det er ikke bare enkelt, men jeg tror det har vist seg å være verdt det så langt. Nå gleder jeg meg til ordentlig vår og etterhvert sommer. Det skal jeg også forsøke å ta bloggen mer med på.

Legg igjen en kommentar

