Til sommeren skal jeg…

Utsikta i ettermiddag. Regn, sklett og grått.
Utsikta i ettermiddag. Regn, sklett og grått.

Når gråværet ikke ser ut til å gi seg. Når Landegode er usynlig mesteparten av dagen. Når det regner og snør om hverandre. Når terrassen ikke rekker å bli tørr før det igjen plasker ned. Når det som plasker ned kommer vannrett. Når alle turer med hunden involverer goretext og hette (og håndkle når man kommer hjem igjen). DA er det nødvendig å muntre seg opp etterhvert. Når værsjuka er i ferd med å ta grep, finnes det i realiteten bare en utvei: Sette inn motangrep og gjøre gråværet utholdelig.

Derfor har jeg tilbrakt noen ledige øyeblikk de siste dagene med å tenke på fine ting. Det innebærer for eksempel å legge planer for sommeren, for ting jeg skal gjøre. Jeg skal gå turorientering og ta gullmerket (i år også). Jeg skal gå kveldsturer på stranda i Storvika og vasse. Jeg skal tenne bål i fjæra på Bremnes mange ganger, alene eller sammen med noen. Jeg skal sove ute. Jeg skal bade naken. Jeg skal fiske (i fjor ble ikke fiskestanga brukt!) både i havet og i ferskvann. Jeg skal gå tur i nye områder. Jeg skal bruke teltet mer enn i fjor. Jeg skal lese bøker ute i marka på en flekk der jeg gjør ingenting og hunden snuser på elgbæsj.

For eksempel. Det kan regne så mye det vil akkurat nå, i april. For jeg satser på at mai blir bra, og at resten av sommeren følger opp. Det føles som om vi fortjener det.

Legg igjen en kommentar

