La bøkene slippe frem

Jeg har oppdaget i det siste at så snart jeg skaper litt rom for bøker i livet mitt, blir appetitten på å lese enda større. Når jeg bare lukker laptopen i stedet for å surfe formålsløst omkring på internett, når jeg dropper Netflix til fordel for en ordentlig, gammeldags CD, når jeg blir lei av strikkepinner en stakket stund – DA kommer bøkene frem.

Jeg møtte nylig ei venninne som jeg ikke har sett siden bursdagen min ved påsketider. Hun hadde med en forsinket bursdagsgave til meg, et gavekort på ARK. Jeg var innom nærmeste Ark-bokhandel ganske raskt etterpå, og fant meg et par bøker jeg bar på mens jeg så meg omkring i hyllene.

Da overhørte jeg et par ansatte som snakket med en annen kunde som var innom. Det viser seg at Ark på kommende lørdag starter et mai-salg på bøker, et salg de sa er større enn Mammutsalget. Dermed var jeg ikke sen om å legge fra meg de bøkene jeg hadde plukket. Jeg kommer heller tilbake når maisalget er i gang og jeg kan få flere bøker for pengene!

Lykke i posten!
Lykke i posten!

Og under over alle under: Da jeg kom hjem fra cafe- og Ark-besøk, fant jeg en pakke fra amazon.com i postkassen min. To bøker som jeg bestilte for ei stund siden fant det for godt å ankomme akkurat den dagen jeg hadde opparbeidet meg litt ekstra appetitt på å lese nye bøker. Paul Auster sin Winter Journal har jeg siklet på en god stund allerede, og Tove Jansson-boka ble jeg obs på i et av Glamourbibliotekarens mange «Kva las du no?»-innlegg, hvor bloggleserne hennes forteller om hvilke bøker de holder på med.

Jeg tror det blir Jansson-boka som får være med nordover på tur nå når det blir langhelg. Jeg skal lese på hyttetrappa, jeg skal lese i lyngen, jeg skal lese foran peisen om kvelden, har jeg tenkt, og kanskje på en stein i fjæra. Sannsynligvis rekker jeg mer enn èn bok, når jeg tenker meg om. Så kanskje Auster får bli med, han også? Det skal du ikke se bort fra.

2 thoughts on “La bøkene slippe frem

  1. Veldig mange gode bøker. Heldigvis. Og fortsatt har jeg ikke brukt gavekortet mitt, så jeg har noe å gå på! Du må gjerne komme hit og låne en dag, om du vil 🙂

Legg igjen en kommentar

