Vannveien til Violet Road

Noen ganger får man sjanser man bare MÅ hoppe på. Da ei venninne søkte mannskap på seilbåt her om dagen, for å dra fra Bodø til Sandhornøya for å overvære Violet Road sin konsert i prosjektet SALT på Langsanden, var jeg derfor ikke sen å be. Snarere tvert imot.

IMG_2388
Bye, bye Bodø! Vi kommer hjem i natt.

Midt på dagen la vi ut fra båthavna i byen og satte kursen mot sør, mot Sandhornøya og Langsanden. Etter lang tids gråvær var det godt å kunne nyte en skikkelig soldag på sjøen. Vi var langt fra den eneste båten som la byen bak oss og satte kursen sørover, mot SALT, Sandhornøya og Violet Road.

IMG_2389
Noen valgte kjappere reisemåter. Dem om det.

Vi var i seilbåt, og vi seilte ei stund. Det gikk tidvis greit, men det var simpelthen for lite vind til å få tilstrekkelig fremdrift, selv med to store seil. Omtrent da vi var ordentlig ute av Saltenfjorden tok vi derfor seilene ned og fikk motoren i gang. Vi så andre seilbåter som ikke engang forsøkte seil, så vi var ikke alene. At andre konsertgjengere valgte kjappere reisemåter, er deres valg. Jeg ville aldri ha bytta – selv om rib sikkert er morsomt, det også.

IMG_2407
SALT på Langsanden på Sandhornøya. Scenen er inni fiskehjella.

Målet for turen. I fjor var jeg her på pikinik-og-sightseeing-tur med bil, i år kom jeg altså i båt. Siden den gang har konstruksjonen blitt brutalt revet ned av vinden, for så å bli gjenoppbygd igjen. I dag ligger den største fiskehjellen lenger inn på stranda og i en annen vinkel enn sist. Håper det holder så lenge det er ment å vare – SALT er jo ment å være et reisende kunstprosjekt.

IMG_2415
På vei fra seilbåten mot stranda. Schäferen er med!

Jeg meldte meg frivillig til å være båt-vakt da de andre ombord hadde lyst til å dra i land for å vandre på stranda og overvære konserten. En liten dingy fraktet dem i to omganger på land, hunden inkludert, mens jeg ble værende ombord. Det var fantastisk fint; konsertlyden bar godt utover, glade mennesker og lyder fra andre båter gjorde heller ikke noe. Jeg hadde varm kakao, snop og strikketøy. Hva mer kan man ønske seg da?

IMG_2422
Snart midnatt og på tide å dra hjemover

Det er sommer, det er Nord-Norge, og det var klarvær. Sola skinner hele døgnet, og vi trengte ikke være redde for at det skulle bli mørkt, ikke engang skjømt. Da konserten var over, hadde vi all verdens tid til å få folket ombord igjen og sette kursen mot byen. Vannscootere og rib’er freste avgårde, skjærgårdsjeeper satte fart og laget store bøler. Men vi? Vi putret tilbake per motor, rolig og med fin samtale opptil flere steder ombord. Ingen hadde det så travelt at vi ikke kunne ta den tida det tok.

IMG_2436
Kapteinen går over detaljene for å være sikker på at alt er i orden.

Skipperen går over båten på vei hjem, sjekker at alt er der det skal være og at ikke noe er skadd eller mangler. Han og kona skulle overnatte i båten, vi andre dro hjem da vi kom i land nesten en time etter midnatt. I ettertid føles det som om jeg har vært på en hel ferie, selv om det ‘bare’ var en ettermiddag og kveld ombord i båt.

Nå er det bare å krysse fingrene for at jeg får flere muligheter til å sette mine bein på dekk i løpet av sommeren.

 

Legg igjen en kommentar

