Granskuddsirup: Jeg rakk det likevel!

Våren og forsommeren har vært kalde i år, og sommeren lot lenge vente på seg. Grantrærne lot til å vente med å skyte skudd. Og jeg? Jeg ventet utålmodig på grantrærne. Bare for å oppleve at akkurat da granskuddene kom ut i nabolaget mitt, måtte jeg reise bort til et sted der de forlengst hadde sprunget ut og blitt endel av trærne. Da jeg kom hjem igjen, var det for sent. Trodde jeg.

Granskudd klare til koking
Granskudd klare til koking. (Beklager uklart bilde!)

Så feil kan man heldigvis ta. Tidligere i uka var jeg nemlig på ei hytte i skogen. Der var det mange grantrær, og ved nærmere ettersyn var det flere av dem som hadde skudd som var så ferske at de kunne plukkes. Jeg var snar til å finne en tom pose og plukke meg en god mengde skudd. De fikk overnatte i kjøleskapet før jeg neste dag la dem i en kjele, dekket dem med vann og satte til koking. Oppskrifta til granskudd henta jeg opprinnelig her, og den har jeg også tidligere år tatt i bruk.

IMG_2473
Avkok av granskudd.

Jeg startet med en drøy liter skudd, omtrent. De ble dekket med vann og ble kokt opp, og så fikk de koke i de foreskrevne 25 minuttene. Deretter silte jeg av væsken. Avkoket er gulgrønt av farge og ganske tynt. Selve skuddene blir også bleket, nærmest gulgrønne, og dvaske etter kokinga, så når de har kjølt seg, er det bare å kaste dem. Væsken målte jeg opp til en drøy liter før jeg helte den tilbake i nyvasket kjele. Jeg fylte på med drøyt 6 dl sukker, og så skrudde jeg opp varmen og lot det koke igjen.

IMG_2475
Den ferdige sirupen er rødbrunlilla av farge – og smaker nyyydelig!

Jeg tok ikke helt tida, men tror det gikk omtrent halvannen time til sirupen var ferdig. I starten var væsken veldig tynn og gulgrønn, men på et eller annet tidspunkt gikk den over til å bli rødlilla og varmere i fargen. Da var det også tid for å skru litt ned på varmen. Da det hele hadde fått den konsistensen jeg ville ha, tok jeg kjelen av ovnen og hadde det over i sterile glass. En liter avkok ga omtrent en halvliter sirup (jeg har ikke målt eksakt), så det koker mye inn før det er ferdig. Skummet som dannet seg litt i toppen av hvert glass, fjernet jeg med ei teskje.

Når sant skal sies, ble det til en liten smakeprøve på ei grovbrødskive. Fasit? Det ble veldig, veldig godt. Faktisk så godt at jeg slett ikke er sikker på om jeg vil avse et eneste et av de tre glassene jeg laget. Jeg vil helst være sikker på at det holder gjennom hele året, nemlig. Jeg planlegger allerede pannekakefest på tirsdag før askeonsdag i februar! Det spørs om jeg ikke må ut i skogen en gang til for å plukke flere skudd. Først da vil jeg gladhjertet kunne gi noe bort ved passende anledninger…

Legg igjen en kommentar

