Det startet på julaften

Det startet faktisk før julaften. I fjor fikk nemlig mine to nieser en litt uvanlig julegave. Etter å ha konferert med begge foreldrene, som ikke lenger er sammen, hadde jeg avklart at det ville la seg ordne å få begge ungene på ferie hos meg til sommeren, uten at det gikk ut over noens samværskvote. Ungene fikk dermed gavekort hvor de ble fortalt at både reise og ‘opphold’ var betalt, og dato for når de skulle hit. Siden da har vi gledet oss, både de og jeg.

Unger på oppdrag!
Unger på oppdrag!

Det har vi ikke gjort forgjeves. Allerede etter noen timer her var ungene helt klare: «Dette må bli tradisjon hvert år, tante!» Tanta – jeg – var selvfølgelig enig, og etter et par sms hit og dit er det allerede avtalen gjort også for neste sommer. Uten å stresse står opplevelser i kø hele uka. Kanskje den største opplevelsen er nettopp det å få være alene sammen med meg, å ikke ha noen forelder som står imellom og bestemmer og dirigerer og tilrettelegger. Det er bare jeg og dem, og vi må ta hverandre sånn vi er. Oppdage hverandre på egen hånd, uten bagasje fra andre mennesker.

Det er forfriskende, og det er fint. Jeg tror både ungene og jeg vokser på det.

Vi har gledet oss et drøyt halvår, fra jul og frem til juli. Snart er det rom for et nytt år, et helt år, med forventning og glede i forkant av neste sommers tante-og-niesene-uke. De vet det ikke enda, men turen vil gå sørover og by på atter andre opplevelser. Vi må bare gjøre unna denne uka først…

En kommentar om “Det startet på julaften

Legg igjen en kommentar

