Pusledager

De unge gjestene var knapt ute av huset før neste gjest kom på besøk. Det skulle vise seg at den nye gjesten bar på sykdom, heldigvis ikke noe smittsomt eller farlig, men det satte henne litt ut av spill. Dermed fikk jeg et par rolige «pusledager» i stedet for å farte hit og dit for å vise frem mest mulig av nabolaget. Det er fint, det også.

Utsikta omtrent ved midnatt
Utsikta omtrent ved midnatt

Jeg liker pusledager når jeg har fri. Dager der ikke noe spesielt står på agendaen. Jeg går tur med hunden når det passer, og når tempen ikke er for høy. Jeg lager grønnsakssuppe fra bunnen av fordi pasienten trenger næring. Klesvasken tørker på terrassen i løpet av et øyeblikk. Jeg kan grave meg ned i sofaen med en kopp te og ei god bok fordi gjesten sover noen timer nå og da. Jeg kan ta oppvasken etter midnatt om jeg føler for det. Gode samtaler som oppstår mellom hostesaft og en dusj, eller noe sånt. Når hurtigruta er på sør og glir forbi Landegode, ser jeg det. Jeg skriver brev på gamlemåten og gjør notater i dagboka, på den gamle, manuelle måten.

Pusledager. Det er i høyeste grad ferie, det også. Samme hvor de tilbringes.

Legg igjen en kommentar

