Innsirklinger på papir

Fra Innsirkling (1) av Carl Frode Tiller
Fra Innsirkling (1) av Carl Frode Tiller

Jon. Arvid. Silje. Det er de som fortalte sin historie til og om David i den første Innsirkling-boka av Carl Frode Tiller. Nå holder jeg på med bok #2, og foreløpig er det Ole som har ordet. Jeg ser at Tom Roger og Paula kommer etter ham. Konseptet som er grunnlag for trilogien fascinerer meg – en mann har mistet hukommelsen, og politiet går ut i offentligheten og ber folk som kjenner ham ta kontakt, og skrive til ham om hvem han er, hvem de er, hva relasjonene har vært og sånn. Innimellom streifer tanken meg mens jeg leser; «Hvem ville skrevet til meg, og hva ville de sagt, dersom jeg mistet hukommelsen min?»

Hurra for nye bøker fra Linn!
Hurra for nye bøker fra Linn!

Det er ikke bare Innsirklingbøkene som skal leses fremover. Jeg var nylig på posten og hentet en pakke med fire bøker jeg har fått (!) fra ei venninne som har ryddet i bokhyllene sine i forbindelse med flytting. Bunken med bøker jeg har sirklet inn og skal lese, har vokst ytterligere. Og det gjør meg glad. Coetzee har jeg lest et par bøker av tidligere, men ikke denne. Jeg liker den, bare basert på tittelen. «Skumringsland.» Det er der jeg lever på nettene, nå som midnattssola er borte og kveldene igjen begynner å mørkne litt.

Derfor er det ikke så krise at ikke sommeren ble som i fjor, når alt kommer til alt. Jeg leser mer i gråvær enn i solskinn, og sånn sett kan man nesten si at sommerværet er optimalt!

Legg igjen en kommentar

