Blodig alvor

Å gi blod er en enkel måte å gjøre noe for andre på. Begge mine foreldre har vært blodgivere da jeg vokste opp, og jeg var såvidt 18 da jeg selv ga blod for første gang. Naturligvis er det perioder av livet der man ikke kan eller får gi blod av ulike årsaker, men jeg har regnet meg for å være blodgiver hele livet. I min tidlige blodgiverkarrière fikk man faktisk penger for å gi blod. Det gikk man imidlertid bort fra. Nå får man gaver istedet. Hos blodbanken i Bodø har de et greit utvalg man kan velge blant.

Skåla Kastehelmi fra Iittala.
Skåla Kastehelmi fra Iittala.

Jeg gir blod ca fire ganger i året. Hver vinter og hver sommer velger jeg meg sesongens mummikopp som ‘gave’. Høst- og vår-donasjonene mine belønnes med nye kjøkkenglass fra Rörstrand. Da jeg var der denne sommeren, var det imidlertid fritt for årets sommerkopp. Ikke hadde de ‘mine’ Rörstrandglass heller. Etter litt overveielser landet jeg derfor på å ta med meg denne nydelige skåla fra Iittala hjem.

Kastehelmi heter den. Det betyr ‘duggdråper’. Jeg har fra før et par telysholdere i denne serien, i blått. Jeg tror jeg har fått dem i gave. Nå er det snart mørkt på kveldstid og igjen tid for å tenne lys i vinduskarmen, etter flere måneders opphold. Da kommer både kastehelmi og andre telysholdere til sin rett igjen.

Telysholder i serien Kastehelmi fra Iittala
Telysholder i serien Kastehelmi fra Iittala

Å gi blod er noe av det fineste og samtidig enkleste man kan gjøre for et annet menneske. I motsetning til mange andre stoffer som trengs i medisinske situasjoner, kan ikke blod fremstilles kunstig. I Norge har vi mer enn 100.000 blodgivere, men det trengs egentlig minst 125.000 for at man skal ha nok. Hvert år er det noen som faller fra, av ulike årsaker, og det er ikke alltid like lett å rekruttere nye. Gir du blod?

Hvis du har lyst til å melde deg som blodgiver, kan du gjøre det her, eller ta kontakt med din lokale blodbank. Det tar ikke mer enn en time heller, så det er lett å avse tid.  Det koster ingenting, men det gir deg veldig mye. Både fine ting og god samvittighet, for eksempel. Det er en god deal, syns jeg.

Legg igjen en kommentar

