Suzanna Dilber: Förlist

Förlist av Suzanna Dilber. En perle av ei bok.
Förlist av Suzanna Dilber. En perle av ei bok.

Boken «Förlist» handler om Caroline, ei stockholmsdame som tidlig i boka nærmest ‘flykter’ fra Stockholm til Digermulen i Nord-Norge. Årsaken er sorgen som overvelder og lammer henne etter at samboeren Adam får kreft. I Digermulen, nederst i Raftsundet, skviset inn mellom hav og steile fjell som rager overalt, får hun låne hytta til ei venninne (Renate). Renates bror Audun er hundekjører og bor i nærheten, og bistår Caroline når hun trenger det. Hun får også låne en bil av ham.

Hendelsen i Digermulen i oktober 1920 er autentisk, selv om fremstillinga prinsipielt er fiksjon.
Hendelsen i Digermulen i oktober 1920 er autentisk, selv om fremstillinga prinsipielt er fiksjon.

Ettersom dagene går, kommer Caroline i kontakt med flere av menneskene i det lille samfunnet hun har flyktet til, samtidig som dybden i hennes sorg blir tydeligere og destruktiviteten truer med å ta overhånd. Hun ramler også over en historie fra fortida som griper henne sterkt – en historie om et ungt brudepar som i 1920 forliser på vei fra vielsen til bryllupsfesten, sammen med mange personer i følget.

Jeg skal ikke si hvordan det går, hvordan boka ender. Men etter hvert som historien utfolder seg, avdekkes stadig mer av hvem og hvordan personene er. Både Caroline, Audun, Jenny og Renate – for å nevne noen – fremstår som komplekse og mangefasetterte personer. Uten å gjøre det komplisert, viser Dilber dem som troverdige karakterer, hver og en med sine beveggrunner og sine hemmeligheter, som langsomt avdekkes og kaster lys over hvem de er. Tilhørighet vokser frem som et kjernetema i boka – hvor har man sin tilhørighet, eller hos hvem, og hva skjer når man kjenner seg rotløs og søker et sted eller en person å høre til? Hva skjer når man søker å flykte fra sin opprinnelse?

Det er lett å navigere mellom de to historiene i boka. Og vakkert, uendelig vakkert.
Det er lett å navigere mellom de to historiene i boka. Og vakkert, uendelig vakkert.

I tillegg til å ha skrevet et klokt drama om forlis, om mennesker som på et eller annet vis har forlist eller trues av forlis i sitt eget liv, har Dilbert gjort noe som i mine øyne er en prestasjon. Hun har klart å fange essensen og portrettere naturen og menneskene nordaførr på en sterk og troverdig måte uten å henfalle til klisjeer og stereotyper. Kystkulturen, vissheten om de sterke naturkreftene og havets dødelige bakteppe, er en selvfølgelig del av historien og livet til menneskene i boka, men det skjer på en naturlig og nesten stillferdig måte. Ved siden av det andre, og likevel tydelig tilstede.

Boka har en hundekjører - what's not to like?
Boka har en hundekjører – what’s not to like?

Jeg har ledd av denne boka. Jeg har grått av denne boka. Jeg har lukket boka og drømt meg bort, jeg har lukket øynene for å fordøye en perle av en formulering – opptil flere ganger. Jeg har fnyst av noen karakterene har sagt eller gjort. Det er så mange sider med den som er så bra. Forlaget sier på sine sider at det er ei bok om livet, døden og kjærligheten – og det stemmer. Uten å bli melodramatisk tar den for seg store temaer, og løser utfordringen med bravour. Boka «Förlist» er rett og slett forløst.

Jeg anbefaler naturligvis boka på det varmeste – og vet om minst to stykker som skal få den i julegave fra meg.

Disclaimer: Jeg er naturligvis inhabil så det rekker. Jeg VAR DER da boka nærmest ble unnfanget, har vært med på EN DEL av researchprosessen, og forfatteren er min venninne. Det rokker ikke ved min oppfatning av at dette er ei bemerkelsesverdig og solid bok, ei bok jeg ville elsket uansett hvem som hadde skrevet den. Det bør likevel informeres om, sånn i all ærlighet.

Legg igjen en kommentar

