Hvorfor jeg elsker høsten

Det er mange som syns det er kjipt når sommeren er over, temperaturen forsvinner og sola går ned stadig tidligere for hver dag som går. Jeg er ikke blant dem. Jeg liker høsten, særlig etter at sensommeren ble så fin som den var i år. Det er mye å fryde seg over denne gangen.

Høstfargene kommer!
Høstfargene kommer!

Jeg er glad i høstfarger. Når de smyger seg inn, litt matt gult blant det grønne, noen gnistrende røde osper midt i en bjørkeskog… Det gjør seg. Jeg er så heldig at jeg ser rett ut på høstfargene når jeg ser ut stuevinduet fra min posisjon i sofaen, og nå som foten er i stadig bedring, er det godt å komme seg ut og inspisere høstens anmarsj. Den har kommet kortere her ved kysten enn den har bare litt lenger inn i landet – men det forandrer seg raskt. Er vi heldige, blir det en såpass tørr høst at de gyldne fargene får skikkelig feste og varer ei stund. Jeg vet ikke med deg, men jeg er mye ute i naturen i disse dagene.

IMG_2878
Einebær – en kjærkommen ingrediens i bl.a. viltgryte utover høsten.

Høsten er også fin for å bokstavelig talt høste av naturen. Jeg er ingen soppentusiast, men min glede var overmåte stor da jeg gikk meg på disse einebærene her om dagen. Einebær er nydelig å ha i brunsauser og viltgryter, og som krydder i annen mat utover høsten. Jeg liker å plukke einebær selv, tørke dem i ovnen og ha dem på tett glass. Da har man godt smakstilskudd til mat utover høsten og vinteren og resten av året, helt til neste plukkesesong. I fjor fant jeg ikke så mye blå einebær, så jeg har spart godt på de jeg plukka for to år siden. I år ser det ut til å være mer tilgjengelig, og jeg fryder meg over det. Kanskje blir det noen jeg kjenner som får et lite glass einebær til jul også. Jeg vet om ei som ønsker seg ekte vare i stedet for dyre glass fra krydderhylla på butikken…

Lesegleden er på topp
Lesegleden er på topp

Det er så mye bra å lese om dagen! Lesegleden fra i sommer har ikke avtatt, og jeg har lest ganske mange bøker de siste ukene. For noen dager siden gikk jeg innom biblioteket og fant meg et par bøker på måfå blant dem som var utstilt der. En av dem ser du her, den øverste, skrevet av Hanif Kureishi. Boka som ligger under, Coetzee, har jeg fått fra ei forlagsjobbende venninne. Begge skal til pers i løpet av denne uka, har jeg tenkt. En god høstkveld kan gjerne by på fin bakgrunnsmusikk mens jeg leser ei bok og drikker te, mens stearinlysene blafrer i vinduskarmen og hunden krøller seg på matta. For eksempel.

Strikkeglede - her representert ved noe som skal bli sokker til ei venninne.
Strikkeglede – jeg har flere prosjekter gående på en gang.

Sensommer og tidlig høst med brukket fot har gitt meg mye stillesittende tid, og noe av den har blitt brukt til strikking. Nå er gipsen av foten og jeg er mer mobil, men strikkegleden har vedvart. Når jeg ikke orker å lese eller føler for ‘å holde på med noe’ på et eller annet vis, kan jeg gjerne sette meg ned med Netflix og strikketøy. Jeg har nylig strikket ferdig flere ting som skal bli julegaver, og har en balje full av garn som skal bli til fornuftige ting mellom nå og jul. I øyeblikket holder jeg på med en voksen-genser, et par sokker og en babyjakke. I går gjorde jeg ferdig et skjerf og en kjøkkenklut. På lista står to par sokker, en barnegenser og et par votter. Blant annet.

Jeg er glad for at høsten bare såvidt har begynt.

Legg igjen en kommentar

