that great october sound

Høstfarger sett fra stuevinduet mitt.
Høstfarger sett fra stuevinduet mitt.

Oktober er lyden av høstløv som rasler i vinden.  Oktober er lyden av vind som rasler og suser i trærne, som dundrer ned av fjellsida og utover hustakene sånn at regnet nesten flyr oppover. Oktober er lyden av bekker som sildrer med endeløse mengder regn som vil fra fjellet ned mot havet gjennom bekker og elver. Oktober er splætt-lyden av store, tunge dråper på grensen til å være slush som treffer vindusruter og karmer og terrasseplankene sånn at det dundrer inne selv uten åpent vindu.

IMG_2964
Fredagsfangst i strikkebutikken

Oktober er lyden av strikkepinner som klikker jevnt og trutt mens det produseres gensere, luer, votter, skjerf og raggsokker. Oktober er lyden av Herreavdelingen som får meg til å humre mens jeg sitter godt planta i sofaen. Oktober er lyden av vannkokeren som bygger seg opp, sånn at jeg skal få min Thé du Hammam eller Nuit á Versailles, eller noe annet godt, oppi koppen. Oktober er lyden av vaskemaskin som durer for at sølete klær skal bli rene. Oktober er lyden av flammer som blafrer når lysene i vinduskarmen sakte brenner ned. Oktober er lyden av en hund som grynter av tilfredshet mens han krøller seg på ryggen, i vinkel mens han strekker beina opp i været.

Og oktober er denne. Oktober har sitt eget soundtrack på spotify såvel som i cd-spilleren min. Thomas Dybdahl. Elvira Nikolaisen. Leonard Cohen. Madrugada. Billie  Holiday. Cassandra Wilson. Blant annet. Det er noe musikk som på et forunderlig vis passer bedre i oktober enn i april, på samme måte som DumDumBoys og CC Cowboys gjerne passer best på lange, lyse sommernetter. Oktober har sin egen lyd. Jeg liker den.

Legg igjen en kommentar

