Blåtur på biblioteket i Stormen

Nei, det er ikke skrivefeil i overskrifta. Det skal være stor s i Stormen. Biblioteket her i byen ligger i kulturhuset Stormen, og jeg har blitt veldig glad i å ta meg en blåtur dit. En blåtur til biblioteket betyr for meg at jeg går dit helt uten å ha noen anelse om hva jeg skal låne. Jeg går inn, ser på bøker som bibliotekets ansatte har valgt å fremheve eller stille ut, ser på bøker i ny-hylla, ser på bøker andre skal hente, ser på … ser på bøker, rett og slett. Går mellom hyllene og lar meg fascinere av navn, titler, utsmykking og i det hele tatt. Lar meg forføre av bøkene.

Pocketboka øverst er min egen, de tre andre er fra biblioteket.
Pocketboka øverst er min egen, de tre andre er fra biblioteket.

Vanligvis låner jeg med meg to bøker hjem, og hvert besøk gir dermed to bøker innlevert, og to bøker utlånt igjen. Men sist jeg var innom, valgte jeg å ta med meg tre bøker hjem igjen. Jeg har en måned på meg til å lese dem, og det tror jeg skal gå helt fint. Når høstværet raser som verst ute, er det godt å ta seg en luftetur med hunden, for så å krølle seg i sofaen med en kopp varm sjokolade når man kommer inn igjen. Hva passer bedre enn å også lese ei bok?

I år tror jeg kanskje november ikke blir så veldig lang. Noen av mine venner har tenkt å skrive bok i november, med NaNoWriMo. Selv har jeg tenkt å lese bøker. Noen må jo gjøre det også. Heldigvis.

Legg igjen en kommentar

